Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

PUBLICERAD: 30 juni 2025
UPPDATERAD: 27 juni
Lidl Sverige och LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, har tecknat ett avtal för att stärka svenska lantbrukare och öka andelen svenska produkter i Lidls sortiment. Från höger Palle Borgström, förbundsordförande på Lantbrukarnas Riksförbund, och Jakob Josefsson, vd för Lidl Sverige. Foto: Pressbild

Nötkött, kyckling och hamburgare är vad svenskarna helst lägger på grillen i sommar – och allra helst ska det vara svenskt. Det visar en ny Ipsos-undersökning. För att stötta svensk produktion och möta konsumenternas efterfrågan satsar Lidl på svenskproducerat kött inför grillsäsongen.

I en ny Ipsos-undersökning uppger en klar majoritet av svenskarna – 85 procent – att de helst vill grilla svenska råvaror. Den främsta anledningen till det är att de vill stödja svenska bönder, men bra djurhållning och svensk försörjningsförmåga är andra viktiga orsaker.

– Det är glädjande att svenska konsumenter vill fortsätta köpa svensk mat. Undersökningen visar att många ser det viktiga värdet av svenska livsmedel. Man vill stödja den inhemska produktionen och bidra till en stark beredskap. Jag tror att många vill välja svenskt kött eftersom det står för god djurhållning, låg antibiotikaanvändning och korta transporter. Det ger ett lägre klimatavtryck och skapar jobb i hela landet. Det här är en viktig signal till alla bönder som nu är mitt i sin högsäsong för att producera mat till Sverige, säger Palle Borgström, förbundsordförande på Lantbrukarnas Riksförbund.

De yngsta äter mest kött
I undersökningen har svenskar i åldern 18-65 år tillfrågats om sin köttkonsumtion, och det visar sig vara de yngsta som konsumerar mest kött. Nästan var fjärde person i åldern 18-30 äter kött varje dag, och populärast är nötkött.

Samtidigt har över hundratusen nötkreatur försvunnit i Sverige de senaste sju åren. Enligt siffror från Jordbruksverket minskade den svenska försörjningsgraden för alla animalieprodukter utom matfågel under 2024.

Förra året tecknade Lidl Sverige och LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, ett avtal för att stärka svenska lantbrukare och öka andelen svenska produkter i Lidls sortiment. Inför sommarens grillsäsong lanserar Lidl en rad nya svenska köttprodukter, bland annat hamburgare och revben, inom det egna varumärket Matriket.

– Vi tycker att det är viktigt med en ökad svensk köttproduktion, så att vi kan möta konsumentens efterfrågan. Genom vår satsning på Från Sverige-märkta köttprodukter inom Matriket vill vi visa det finns en framtid för prisvärd svenskproducerad mat av hög kvalitet. Vi ser att det går att öka svensk livsmedelproduktion, bland annat med en ökad export, säger Jakob Josefsson, vd för Lidl Sverige.

Ipsos-undersökningen genomfördes under juni med 1 000 personer i åldern 18-65 som fick svara på frågor om grillpreferenser och köttkonsumtion.

Det här föredrar konsumenterna att grilla:
1.Kyckling 37%
2. Nötkött 37%
3.Hamburgare 36%

Vanligaste skälen till att konsumenterna föredrar svenskt kött: 
1. Stödja svenska bönder 70%
2. Bra djurhållning 65%
3. Bidra till svensk försörjningsförmåga 58%

Senaste nytt

Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Yara International och Improvin’ har ingått ett partnerskap för att hjälpa livsmedelsföretag att mäta och minska sina utsläpp från jordbruket.
Cover image
Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Kaffeost som produceras i Norrbotten, Västerbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen och Ångermanland får skyddad ursprungsbeteckning i EU.
Kaffeost_foto_Gide_get
Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Fazer har tidigare presenterat handgjorda kakaofria produkter med mältad råg i stället för kakao. Nu tas steget mot fullskalig fabriksproduktion.
fazer
Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Lantmännens Forskningsstiftelse öppnar årets utlysning

Lantmännens Forskningsstiftelse utlyser 25 miljoner kronor för framtidens hållbara jordbruk och livsmedelssystem.
fredriksson
Lantmännens Forskningsstiftelse öppnar årets utlysning

Läs vidare

Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Yara International och Improvin’ har ingått ett partnerskap för att hjälpa livsmedelsföretag att mäta och minska sina utsläpp från jordbruket.
Cover image
Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Kaffeost som produceras i Norrbotten, Västerbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen och Ångermanland får skyddad ursprungsbeteckning i EU.
Kaffeost_foto_Gide_get
Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Lantmännens Forskningsstiftelse öppnar årets utlysning

Lantmännens Forskningsstiftelse utlyser 25 miljoner kronor för framtidens hållbara jordbruk och livsmedelssystem.
fredriksson
Lantmännens Forskningsstiftelse öppnar årets utlysning

Matrapporten 2025: Svenskt prioriteras framför pris

Efter flera år med prisfokus är det nu svenskproducerat som prioriteras högst. Spagetti med köttfärssås är fortfarande den mest populära vardagsrätten.
pasta
Matrapporten 2025: Svenskt prioriteras framför pris