Svenskmärkning stärker organisationen

PUBLICERAD: 14 mars 2025
UPPDATERAD: 14 mars
Den 10 mars tillträdde Marcus Thollin den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning. Foto: Pressbild

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen. Han kommer närmast från tjänsten som marknadschef på Spendrups Bryggeri.

I rollen som kundansvarig på Svenskmärkning har Marcus Thollin ansvaret för att få fler företag att ansluta sig till märkningen och säkra tillväxtstrategin inom kategorierna mejeri och ost, frukt och grönt samt bröd. Han kommer även att ha en central roll i att stärka relationen med befintliga företag som ursprungsmärker med Från Sverige.

Marcus Thollin har en gedigen erfarenhet av marknadsföring, varumärkesutveckling och kommersiella samarbeten inom livsmedelsbranschen och har haft ledande roller på bland annat Paulig Foods, Orkla Confectionery & Snacks, OLW, Ica och senast Spendrups Bryggeri, där han var marknadschef.

Starkt tillväxt för Från Sverige-märkt
– Att vi har en svensk livsmedelsproduktion har aldrig varit så viktig som nu. Samtidigt ser vi en stark efterfrågan på Från Sverige-märkta livsmedel och växter, säger Tina Stugemo, vd på Svenskmärkning.

Under helåret 2024 uppgick värdetillväxten för Från Sverige-märkta produkter till +4,6 %, jämfört med +2,4 % för produkter utan märkning. Även volymtillväxten var starkare, med en ökning på +3,7 %, att jämföra med +0,3 % för produkter utan märkning.

– Därför stärker vi nu vår organisation med en kundansvarig för att få fler företag att ansluta sig till märkningen och fortsätta stärka relationen med befintliga företag. Vi är glada att välkomna Marcus Thollin till kundansvarig på Svenskmärkning, säger Tina Stugemo.

– Jag ser verkligen fram emot att bli en del av det engagerade teamet på Svenskmärkning och att bidra till fortsatt tillväxt. Från Sverige-märkningen har haft en fantastisk utveckling sedan start och vi är på en viktig resa att inspirera och hjälpa konsumenter i sina val mot mer svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter, säger Marcus Thollin.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt