Kronfågel startar samarbete med Matmissionen

PUBLICERAD: 25 februari 2025
UPPDATERAD: 25 februari
Åsa Sandberg är vikarierande partneransvarig på Matmissionen. Foto: Pressbild

Kronfågel inleder ett samarbete med Matmissionen, en nationell kedja med sociala matbutiker. Samarbetet syftar till att minska matsvinn, bidra till att människor i ekonomisk utsatthet får tillgång till prisvärda livsmedel och möjliggöra en väg till egen försörjning genom arbetsträning.

Genom samarbetet kommer Kronfågel att leverera produkter som inte kan säljas i vanliga butiker men som fortfarande håller hög kvalitet och är fullt säkra att äta. Dessa varor kommer att säljas till ett reducerat pris i Matmissionens butiker.

– På Kronfågel ser vi det som vårt ansvar att minska matsvinn och samtidigt göra skillnad i samhället. Vi är stolta över att samarbeta med Matmissionen och stötta deras viktiga arbete med att hjälpa människor i utsatthet, säger Janneke Wackerberg, hållbarhetschef på Kronfågel.

Bidrar med viktigt protein

Matmissionen erbjuder ett medlemskap för människor som lever i ekonomisk utsatthet, som därigenom kan köpa varor till kraftigt reducerade priser. Dessutom bidrar butiken till att sprida kunskap om hållbarhet och matlagning för att inspirera till ett mer klimatsmart liv.

– Samarbetet med Kronfågel är ett viktigt tillskott för oss. Det gör att vi kan erbjuda ett bredare sortiment till våra medlemmar samtidigt som vi tillsammans bidrar till att minska matsvinnet i samhället. Just protein är en av de mest efterfrågade produkterna bland våra medlemmar, där nära hälften normalt inte har möjlighet att sätta protein på bordet minst varannan dag, säger Åsa Sandberg, vikarierande partneransvarig på Matmissionen.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312