
Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, där hårdost är det populäraste pålägget. Präst är svenskarnas absoluta favoritost, följt av Hushållsost och Herrgård.
Smaken, priset och att osten är svenskproducerad är de tre viktigaste faktorerna vid val av ost. Samtidigt är endast fyra av tio ostar vi äter producerade i Sverige. Rapporten visar dessutom att de flesta överskattar hur stor andel av osten vi äter som är svensk. Det visar Ostrapporten 2025 – en undersökning om svenska folkets ostpreferenser och attityder till ost.
Vi tror att vi äter mer svensk ost än vi gör
De allra flesta tror att 6 av 10 ostar vi äter i Sverige är svenskproducerade. Faktum är att den verkliga siffran ligger på 39 procent.
Även kunskapen om hur mycket mjölk som krävs för att göra hårdost har potential att öka. Endast 1 av 3 vet att det går åt 10 liter mjölk för 1 kilo hårdost.
– Att svensk ost har stor potential råder det ingen tvekan om. Det finns mycket att göra för att sprida kunskap och få fler att välja svensk ost. Ursprungsmärkningen Från Sverige och Mjölk från Sverige gör det enkelt att hitta ost som är gjord på svensk mjölk som dessutom är förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige, säger Tina Stugemo, vd på Svenskmärkning.
Präst är favoritosten
9 av 10 i Sverige äter hårdost. Präst är den mest populära hårdosten, men har tappat lite av sitt försprång till Hushållsosten, som nu är på andra plats. Präst, Herrgård och Grevé är mer populära i den äldre åldersgruppen (över 65 år), medan Hushållsost framför är allt populärt bland de yngre.
Även om hårdost upplevs som dyr, är det är relativt få som avstår att köpa den på grund av priset.
Samtidigt framkommer det att ett tuffare ekonomiskt läge med ökade livsmedelspriser har satt sina spår när det kommer till val av ost. I årets undersökning uppger nära hälften att de köpt en annan ost till frukost än den de brukar köpa för att priset har varit mer fördelaktigt.
Svenska ostvarianter på önskelistan
Ostar som parmesan, mozzarella och fetaost toppar listan, där svenskarna önskar sig svenska motsvarigheter. Det finns vissa skillnader i efterfrågan bland åldersgrupperna. Exempelvis önskar sig den yngre åldersgruppen (18-29 år) en svensk likvärdig variant av mozzarella och camembert i högre utsträckning än övriga åldersgrupper.
Fyra av fem använder ost i matlagningen på något sätt – det kan vara som huvudråvara, smakförstärkare eller topping. En av tio använder ost som huvudråvara och det är främst 18-29-åringarna. Pizza, gratänger, tacos och pastarätter är de vanligaste maträtterna att använda ost i.
Ursprungsmärkningen Från Sverige
Ostrapporten 2025 är framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB. Undersökningen genomfördes genom 1 001 intervjuer under perioden 11-17 december 2024.
När osten är märkt med Från Sverige eller Mjölk från Sverige betyder det att osten är tillverkad i Sverige av svensk mjölk och även är förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.
Ostrapporten 2025 kan laddas ner här (pdf)