Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

PUBLICERAD: 7 februari 2025
UPPDATERAD: 7 februari
Ostrapporten 2025 är en undersökning om svenska folkets ostpreferenser och attityder till ost. Den har tagits fram på uppdrag av Svenskmärkning AB. Foto: Pressbild

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, där hårdost är det populäraste pålägget. Präst är svenskarnas absoluta favoritost, följt av Hushållsost och Herrgård.
Smaken, priset och att osten är svenskproducerad är de tre viktigaste faktorerna vid val av ost. Samtidigt är endast fyra av tio ostar vi äter producerade i Sverige. Rapporten visar dessutom att de flesta överskattar hur stor andel av osten vi äter som är svensk. Det visar Ostrapporten 2025 – en undersökning om svenska folkets ostpreferenser och attityder till ost.

Vi tror att vi äter mer svensk ost än vi gör
De allra flesta tror att 6 av 10 ostar vi äter i Sverige är svenskproducerade. Faktum är att den verkliga siffran ligger på 39 procent.

Även kunskapen om hur mycket mjölk som krävs för att göra hårdost har potential att öka. Endast 1 av 3 vet att det går åt 10 liter mjölk för 1 kilo hårdost.

– Att svensk ost har stor potential råder det ingen tvekan om. Det finns mycket att göra för att sprida kunskap och få fler att välja svensk ost. Ursprungsmärkningen Från Sverige och Mjölk från Sverige gör det enkelt att hitta ost som är gjord på svensk mjölk som dessutom är förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige, säger Tina Stugemo, vd på Svenskmärkning.

Präst är favoritosten
9 av 10 i Sverige äter hårdost. Präst är den mest populära hårdosten, men har tappat lite av sitt försprång till Hushållsosten, som nu är på andra plats. Präst, Herrgård och Grevé är mer populära i den äldre åldersgruppen (över 65 år), medan Hushållsost framför är allt populärt bland de yngre.

Även om hårdost upplevs som dyr, är det är relativt få som avstår att köpa den på grund av priset.

Samtidigt framkommer det att ett tuffare ekonomiskt läge med ökade livsmedelspriser har satt sina spår när det kommer till val av ost. I årets undersökning uppger nära hälften att de köpt en annan ost till frukost än den de brukar köpa för att priset har varit mer fördelaktigt.

Svenska ostvarianter på önskelistan
Ostar som parmesan, mozzarella och fetaost toppar listan, där svenskarna önskar sig svenska motsvarigheter. Det finns vissa skillnader i efterfrågan bland åldersgrupperna. Exempelvis önskar sig den yngre åldersgruppen (18-29 år) en svensk likvärdig variant av mozzarella och camembert i högre utsträckning än övriga åldersgrupper.

Fyra av fem använder ost i matlagningen på något sätt – det kan vara som huvudråvara, smakförstärkare eller topping. En av tio använder ost som huvudråvara och det är främst 18-29-åringarna. Pizza, gratänger, tacos och pastarätter är de vanligaste maträtterna att använda ost i.

Ursprungsmärkningen Från Sverige
Ostrapporten 2025 är framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB. Undersökningen genomfördes genom 1 001 intervjuer under perioden 11-17 december 2024.

När osten är märkt med Från Sverige eller Mjölk från Sverige betyder det att osten är tillverkad i Sverige av svensk mjölk och även är förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.

Ostrapporten 2025 kan laddas ner här (pdf)

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt