Nespresso och Oatly lanserar kaffekapsel för havredryck

PUBLICERAD: 5 februari 2025
UPPDATERAD: 4 februari
Oatly Barista Edition Coffee är en kaffeblandning gjord på Arabica-bönor från Nicaragua och El Salvador. Foto: Pressbild

Kaffekapseln Oatly Barista Edition Coffee är en blandning gjord på Arabica-bönor, framtagen för att matchas med havredrycken iKaffe.

Allt fler väljer växtbaserat i stället för komjölk i kaffet och redan för tio år sedan introducerade Oatly havredrycken iKaffe

Vi var först med att ta fram en havredryck som älskas av kaffekonnässörer och används av baristor världen över. Därför känns det extra kul att tillsammans med Nespresso få lansera världens första kaffekapsel som har utvecklats och testats för att passa perfekt med vår havredryck iKaffe. Det kan man ju tycka är på tiden, säger Ilse Siekkinen, General Manager på Oatly Norden.

Oatly Barista Edition Coffee är en kaffeblandning gjord på Arabica-bönor från Nicaragua och El Salvador. När kaffet möter havredrycken frigörs kaffets aromer av korn och sötma. Kombinationen uppges ge en lätt och len smakupplevelse med låg bitterhet.

– På Nespresso drivs vi alltid av smak och att skapa nya innovationer utifrån vad kaffeälskare vill ha. Det har blivit allt vanligare att dricka havredryck till sitt kaffe, framför allt i Norden, och därför var ett samarbete med världens ledande havredrycksproducent en självklar match. Tillsammans har vi skapat en unik kaffekapsel som på bästa sätt sammanför smakerna av oförglömligt Nespresso-kaffe och havredryck från Oatly, säger Linda Fazekas, Nordic Marketing Manager på Nespresso.

Återvinningsbara kapslar
Oatly Barista Edition Coffee är utvecklad för Nespressos Vertuo-maskiner och säljs i begränsad upplaga i Nespressos Boutiques och på nätet. Nespressokapslarna är gjorda av aluminium för att skydda kvaliteten på kaffet och kan återvinnas som de är, med kaffesumpen kvar, på återvinningsstationer för metallförpackningar eller i Nespresso Boutique.

Mellan 31 januari och 9 februari finns möjlighet att testa den nya kaffeinnovationen under Oatly x Nespresso Boutique Takeover Days på Nespressos Flagship Boutique på Hamngatan 10 i Stockholm. Då kommer även en rad andra aktiviteter att äga rum.

Läs mer om samarbetet och vad som händer i Nespresso Flagship Boutique här

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org