Orkla Foods Sverige utser ny försäljningsdirektör

PUBLICERAD: 31 januari 2025
UPPDATERAD: 31 januari
Kristina Fransson tillträder som försäljningsdirektör för dagligvaruhandeln på Orkla Foods Sverige den 1 februari. Foto: Pressbild

Kristina Fransson har utsetts till ny försäljningsdirektör för dagligvaruhandeln på Orkla Foods Sverige. Hon har en lång och bred erfarenhet från livsmedelsbranschen och kommer närmast från tjänsten som direktör för Orkla FoodSolutions.

Kristina Fransson har tidigare erfarenhet från olika roller i Orkla-koncernen och har även jobbat för Unilever under några år. Hon har mångårig erfarenhet av livsmedelsproduktion och var tidigare Supply Chain Direktör för Orkla Foods Sverige, med ansvar för ett tiotal livsmedelsfabriker och dryga 1 000 medarbetare.

Som försäljningsdirektör får hon försäljningsansvar för bolagets varumärken, som Felix, Grandiosa, Abba, Paulúns och Kalles Kaviar.

– Orkla Foods Sverige har en bra plattform med starka, hållbara varumärken. Jag ser mycket fram emot att tillsammans med mitt team och våra kunder fortsätta arbetet med att stärka den plattformen för att möta framtidens behov, säger Kristina Fransson.

”Föränderlig och hårt konkurrensutsatt marknad”
Kristina Fransson efterträder Henrik Eriksson som lämnar Orkla-koncernen. Hon tillträder sin nya roll 1 februari 2025. Arbetet med att rekrytera en ny direktör för Orkla FoodSolutions, som inkluderar ansvar för företagets foodservice-, export- och industriförsäljning, har påbörjats.

– Det är med stort förtroende jag välkomnar Kristina till sin nya tjänst. Vi befinner oss på en föränderlig och hårt konkurrensutsatt marknad och har ambitiösa mål när det gäller vår tillväxt. Med den långa erfarenhet hon har och det dedikerade team hon har omkring sig får vi fortsatt en mycket stark försäljningsorganisation, säger Henrik Julin, vd på Orkla Foods Sverige.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland