Greenfood stärker sortimentet av premiumprodukter

PUBLICERAD: 30 januari 2025
UPPDATERAD: 30 januari
SanLucar har ett brett sortiment med över 130 säsongsprodukter som är känt för sin höga kvalitet, till exempel ananas, avokado, mango, citrus, druvor, blåbär och tomater. Foto: Pressbild

Greenfoods dotterbolag Ewerman tecknar ett samarbetsavtal med frukt- och grönsaksleverantören SanLucar, som har egna odlingar i hela världen.

Från och med 2025 är SanLucars produkter en del av Ewermans premiumsortiment inom frukt och grönt. SanLucar har ett brett sortiment med över 130 säsongsprodukter som är känt för sin höga kvalitet, till exempel ananas, avokado, mango, citrus, druvor, blåbär och tomater.

– Konsumenter efterfrågar i allt högre grad ett premiumsortiment med produkter som inte bara håller hög kvalitet utan också har enastående smak. SanLucar erbjuder ett fantastiskt sortiment som våra kunder kommer att uppskatta. Med egna odlingar världen över kan de garantera hög kvalitet och enastående smak, vilket skapar förtroende för produkterna. Dessutom tillför varje säsong nya spännande produkter till frukt- och grönsaksdisken, säger Robin Ärlebring, kategoriansvarig för premiumsegmentet hos Ewerman.

Fokus på smak och kvalitet
– Som ett premiumvarumärke kommer smaken och kvaliteten på våra produkter i första hand. Men våra frukter är också ofta större. Till exempel får vår ananas sitta kvar längre på plantan, vilket ger dem fler soltimmar, så att de får ett högre sockerinnehåll och därmed mer smak, säger Armin Rehberg, vd för SanLucar.

Ett annat exempel är SanLucars clementiner, som har en extra lång säsong eftersom de odlas på högre höjd och skördas senare

– SanLucar är en perfekt partner för oss; de är ledande inom premiumsegmentet och levererar frukt och grönsaker i absolut toppklass. Deras produkter höjer inte bara frukt- och gröntavdelningen utan ger konsumenterna en bättre upplevelse och fler smakrika val. Det här samarbetet handlar om att skapa växtkraft – för hela kategorin, säger Ted Stenshed, vd för Greenfoods affärsområde Fresh Produce.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland