En av fyra skippar lunchpausen

PUBLICERAD: 18 oktober 2024
UPPDATERAD: 18 oktober
Lunchrapporten 2024 från Convini är baserad på en undersökning som presenterar svenskarnas lunchvanor på jobbet.

Trots att de flesta tycker att lunchpausen är en mycket viktig del av arbetsdagen, uppger nästan en fjärdedel av svenskarna att de skippar jobblunch minst en gång i veckan på grund av stress och tidsbrist. Det visar Lunchrapporten 2024 från Convini.

Convini, som levererar obemannade måltidsbutiker och kaffelösningar på arbetsplatser, har kartlagt svenskarnas lunchvanor på jobbet. I undersökningen uppger 6 av 10 att de tar max en halvtimmes lunch. I mellersta Norrland tar man längst pauser, och i Västsverige är pauserna kortast. Yngre i åldern 18-34 år tar också längre lunchpauser än sina äldre kollegor.

– Vi vet sedan länge att lunchen är både viktig och uppskattad. Trots det tar många korta eller inga lunchpauser alls. Människan behöver näring och energitillskott för att må bra och fungera bättre under en arbetsdag. Dessutom bidrar lunchen till att vi känner gemenskap, trivsel och arbetsglädje på jobbet. Att värna om lunchen är bra för både individen och företagen. Lunchrapporten ger oss många insikter och det blir intressant att följa utvecklingen över tid, säger, Marie Manner, chef för kundupplevelse och marknad på Convini.

Stress och tidsbrist
Trots att de flesta tycker att lunchpausen är viktig för ökad prestation, social samvaro och näringsintag uppger nästan en fjärdedel (23 procent) av respondenterna att de skippar jobblunchen minst en gång i veckan. De främsta anledningarna är stress och tidsbrist.

– Nyckeln till bra matvanor är att äta tre måltider om dagen och gärna något enkelt mellanmål emellan så att man inte blir för hungrig till nästa måltid. Det kan vara en frukt, smörgås eller yoghurt. Att hoppa över en måltid leder i princip alltid till ”överätning” senare på dagen, inte sällan av mat som är både söt och fet, säger Maria Sitell, legitimerad dietist.

Undersökningen genomfördes digitalt av Kantar Sifo på uppdrag av Convini under maj 2024. Totalt deltog 1147 personer i åldrarna 18-65 år från hela landet.

Lunchrapporten 2024 kan laddas ner här

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland