Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

PUBLICERAD: 4 oktober 2024
UPPDATERAD: 10 oktober
Lantägg och Kung Markatta bjöd på ekopannkakor tillsammans med Organic Sweden under kampanjen Eko-september. Foto: Pressbild

Lantägg och Kung Markatta sticker ut bland de företag som har engagerat sig mest i årets upplaga av kampanjen Eko-september. Under hela september har de tillsammans bjudit på ekologiska pannkakor i butiker runt om i södra Sverige.

Under Eko-september, den årliga kampanjmånaden för ekologisk mat och dryck, har över 70 aktiviteter arrangerats, som Ekobonde i butik, skördemarknader och matfestivaler.

I årets kampanj har företagen Midsona med Kung Markatta och Dava med Lantägg engagerat sig extra mycket och bjudit på ekologiska pannkakor i butiker runt om i södra Sverige. För sitt engagemang får de nu utmärkelsen ”Årets Eko-septemberföretag”.

– Det är när vi med gemensamma krafter sprider kunskap om ekologiskt och Krav-märkt som vi kan nå ut till konsumenter över hela landet. Därför är det viktigt att lyfta fram dem som engagerar sig mest, som Lantägg och Kung Markatta, och ge dem en utmärkelse som årets Eko-septemberföretag, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden som tillsammans med Ekologiska Lantbrukarna står bakom kampanjen.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt