
Lantägg och Kung Markatta sticker ut bland de företag som har engagerat sig mest i årets upplaga av kampanjen Eko-september. Under hela september har de tillsammans bjudit på ekologiska pannkakor i butiker runt om i södra Sverige.
Under Eko-september, den årliga kampanjmånaden för ekologisk mat och dryck, har över 70 aktiviteter arrangerats, som Ekobonde i butik, skördemarknader och matfestivaler.
I årets kampanj har företagen Midsona med Kung Markatta och Dava med Lantägg engagerat sig extra mycket och bjudit på ekologiska pannkakor i butiker runt om i södra Sverige. För sitt engagemang får de nu utmärkelsen ”Årets Eko-septemberföretag”.
– Det är när vi med gemensamma krafter sprider kunskap om ekologiskt och Krav-märkt som vi kan nå ut till konsumenter över hela landet. Därför är det viktigt att lyfta fram dem som engagerar sig mest, som Lantägg och Kung Markatta, och ge dem en utmärkelse som årets Eko-septemberföretag, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden som tillsammans med Ekologiska Lantbrukarna står bakom kampanjen.