SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

PUBLICERAD: 16 september 2024
UPPDATERAD: 16 september
KliMATspelet riktar sig till lärare och elever på högstadiet och gymnasiet och är kostnadsfritt. Foto: Pressbild

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Det visar en undersökning av Enkätfabriken på uppdrag av forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. Därför lanserar nu forskare vid SLU ett dataspel som ska öka elevers kunskaper om matens miljöpåverkan.

Enkäten, som distribuerades till ämneslärare inom naturkunskap, biologi och geografi på gymnasiet och högstadiet, visar att 41 procent av lärarna uppfattar elevernas kunskap som begränsad inom mat- och miljöfrågor och de ser inte att kunskapen har utvecklats nämnvärt sedan den förra undersökningen 2020. Många lärare tar upp frågor relaterade till matens miljöpåverkan i sin undervisning och de upplever också enligt undersökningen att deras egna kunskaper har stärkts i dessa frågor.

Forskare vid SLU lanserar nu ett kostnadsfritt, digitalt spel avsett för skolan som syftar till att öka elevers kunskaper om matens miljöpåverkan. Spelet heter KliMATspelet och finns tillgängligt från den 26:e september.

Mat är en del av elevernas vardag och ger en bra ingång till de stora frågorna om självförsörjningsgrad, klimat och biologisk mångfald, säger Christina Lundström, forskare vid SLU och projektledare för KliMATspelet.

Baserat på aktuell forskning
Materialet är baserat på aktuell forskning och utvecklat av forskare vid SLU. Lärare har bidragit i utvecklingen av innehållet och säkerställt kopplingen till skolans kursplaner.

– Digitala spel kan vara effektiva verktyg för upplevelsebaserad inlärning och kan komplettera den traditionella undervisningen. Idag har endast var fjärde lärare provat digitala spel i undervisningen, så det finns potential att öka. Vår undersökning visar att ämneslärarna menar att det behövs tillförlitliga kunskapskällor och vi ser också att 75 procent av lärarna visar ett stort intresse för att använda spelet, säger Christina Lundström.

– Det unika med spelet är att vi tar upp flera viktiga samhällsmål och konflikter mellan dem. Spelet ska ge ungdomar kompetens att hantera komplexa frågor som är avgörande för framtiden. Här får eleverna utmaningen att själva undersöka vad som krävs för att producera den mat vi behöver i Sverige.

Målgruppen för KliMATspelet är lärare och elever på högstadiet och gymnasiet. Spelet är kostnadsfritt och handlar om att balansera produktion och konsumtion av livsmedel så att målen för svensk självförsörjningsgrad samt påverkan på klimat och biologiska mångfald kan nås. Finansieringen kommer från Arvsfonden, Formas, Västra Götalandsregionen och SLU. Samarbetspartners är SLU, Bioresurs, NTA, WWF Youth, Svenska Kyrkans Unga, 4H ungdom, Sverok, Högskolan i Skövde samt SLU Holding. Spelutvecklingen görs av IUS Innovation.

Läs mer om spelet här

Läs vidare

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.