Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion. Lidl ska öka andelen svenska livsmedel i butikerna och tar även nya steg för att öka Sveriges livsmedelsexport.
Samarbetet mellan Lidl Sverige och LRF inleds under 2024 med målsättningen att öka andelen svenska leverantörer i Lidls sortiment och öka Lidls försäljning och export av svenskproducerade livsmedel, dels genom ömsesidigt kunskapsutbyte – inte minst inom den gröna omställningen – dels via externa aktiveringar.
– LRF är en stark aktör med hög integritet inom svensk livsmedelsproduktion som skapar förutsättningar och utveckling för svenska livsmedelsproducenter. Jag ser verkligen fram emot att vi tillsammans med LRF kan sprida kunskap både bland våra kunder och personal kring vikten av att välja svenska livsmedel, bland annat genom att vi på Lidl fortsätter öka andelen svenskproducerad mat i vårt sortiment, säger Jakob Josefsson, vd på Lidl Sverige.
Under 2023 lanserade Lidl Sverige tillsammans med ett 20-tal svenska leverantörer varumärket Matriket, som vid lanseringen samlade ett hundratal produkter och nu börjar närma sig det långsiktiga målet på 250 produkter. Antalet producenter som levererar livsmedel för Matriket har samtidigt ökat till över 30.
Blågul temavecka
Nu tar livsmedelskedjan också nya steg för att öka Sveriges livsmedelsexport. I nuläget finns runt hundra svenska livsmedel i Lidls butiker i Storbritannien, Finland och Danmark. Målet är att på sikt förpacka svenska livsmedel i en blågul temavecka inom ramen för Lidls internationella temaveckor.
– Vi i LRF är mycket glada över vårt nya samarbete med Lidl. Genom detta partnerskap kan vi öka medvetenheten om alla de mervärden som följer med att välja svensk mat, ge fler konsumenter möjlighet att upptäcka fina svenska råvaror och i förlängningen förbättra förutsättningarna för att öka produktionen av livsmedel i Sverige, säger Anna-Karin Hatt, vd och koncernchef på LRF.