Lidl och LRF i nytt samarbete

PUBLICERAD: 11 september 2024
UPPDATERAD: 11 september
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion. I bild Anna-Karin Hatt, vd och koncernchef på LRF,  tillsammans med Jakob Josefsson, vd för Lidl Sverige. Foto: Pressbild

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion. Lidl ska öka andelen svenska livsmedel i butikerna och tar även nya steg för att öka Sveriges livsmedelsexport.

Samarbetet mellan Lidl Sverige och LRF inleds under 2024 med målsättningen att öka andelen svenska leverantörer i Lidls sortiment och öka Lidls försäljning och export av svenskproducerade livsmedel, dels genom ömsesidigt kunskapsutbyte – inte minst inom den gröna omställningen – dels via externa aktiveringar.

– LRF är en stark aktör med hög integritet inom svensk livsmedelsproduktion som skapar förutsättningar och utveckling för svenska livsmedelsproducenter. Jag ser verkligen fram emot att vi tillsammans med LRF kan sprida kunskap både bland våra kunder och personal kring vikten av att välja svenska livsmedel, bland annat genom att vi på Lidl fortsätter öka andelen svenskproducerad mat i vårt sortiment, säger Jakob Josefsson, vd på Lidl Sverige.

Under 2023 lanserade Lidl Sverige tillsammans med ett 20-tal svenska leverantörer varumärket Matriket, som vid lanseringen samlade ett hundratal produkter och nu börjar närma sig det långsiktiga målet på 250 produkter. Antalet producenter som levererar livsmedel för Matriket har samtidigt ökat till över 30.

Blågul temavecka
Nu tar livsmedelskedjan också nya steg för att öka Sveriges livsmedelsexport. I nuläget finns runt hundra svenska livsmedel i Lidls butiker i Storbritannien, Finland och Danmark. Målet är att på sikt förpacka svenska livsmedel i en blågul temavecka inom ramen för Lidls internationella temaveckor.

– Vi i LRF är mycket glada över vårt nya samarbete med Lidl. Genom detta partnerskap kan vi öka medvetenheten om alla de mervärden som följer med att välja svensk mat, ge fler konsumenter möjlighet att upptäcka fina svenska råvaror och i förlängningen förbättra förutsättningarna för att öka produktionen av livsmedel i Sverige, säger Anna-Karin Hatt, vd och koncernchef på LRF.

Läs vidare

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.