
Trots att konsumenter efterfrågar hållbara produkter minskar försäljningen av ekologiska livsmedel. För att vända utvecklingen har Arla bjudit in företrädare från olika branscher till ett hackaton den 4 september.
Enligt Sustainable Brand Index uppger 67 procent av konsumenterna att biologisk mångfald är viktigt och 70 procent menar att hållbarhet påverkar deras konsumtionsvanor. Ändå sjönk försäljningen av ekologiska produkter med åtta procent 2023, jämfört med 2022.
– Vi vet att många konsumenter vill göra hållbara val i matbutiken men också att de upplever flera hinder. Som världens största producent av ekologiska mejeriprodukter är det förstås väldigt viktigt för oss att hitta nya vägar för att göra ekologiskt mer attraktivt, säger Johan Hedberg, ansvarig för ekofrågor på Arla.
Ny hållbarhetsrörelse inom mat
För att vända den negativa trenden har Arla bjudit in företrädare från olika branscher till ett hackaton. Eventet, som äger rum den 4 september, syftar till att ta fram innovativa lösningar som gör det enklare och mer relevant för konsumenter att välja ekologiskt.
– Det är en gemensam utmaning och därför är det viktigt att vi samarbetar. Genom att föra samman kompetenser och perspektiv över industrigränserna vill vi utmana konventionellt tänkande och forma en ny hållbarhetsrörelse inom mat. Vi kommer bland annat att undersöka nya affärsmodeller och hur vi kan göra biologisk mångfald och hälsa mer framträdande, säger Maja Påhlman, innovationschef på Arla.
På hackatonet kommer ett 40-tal deltagare från bland annat dagligvaruhandeln, restaurangbranschen och föreningslivet att delas in i grupper och undersöka sex olika möjlighetsområden. I slutet av dagen presenterar grupperna sina lösningar och får feedback från en jury. Efter hacket kommer idéerna att utvärderas och bearbetas, och deltagarna väljer själva vilka lösningar de vill ta med till sina respektive verksamheter.