Eko-september startar för sjätte året

PUBLICERAD: 29 augusti 2024
UPPDATERAD: 29 augusti
Under hela september kommer kampanjen Eko-september att synas ute i butiker och i sociala medier. Foto: Pressbild

Nu drar kampanjen Eko-september igång för sjätte året i rad. Bakom den månadslånga kampanjen för ekologiska livsmedel står Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna och Krav.

Under Eko-september arrangerar Organic Sweden och Ekologiska Lantbrukarna event över hela landet tillsammans med ekologiska lantbrukare, livsmedelsföretag, butiker och lokala organisationer. Kampanjen kommer även att spridas i sociala medier, på produkter och skyltas upp i butik.

– Vi är stolta över att Eko-september etablerats som kampanjmånaden för eko och att vi samlar så många aktörer som gemensamt vill driva försäljningen och sprida kunskap om ekologiskt och Krav-märkt, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.

Ett stort antal ekologiska lantbrukare kommer att arrangera event för att bjuda på smakprover och berätta om vinsterna med att välja eko. Flest aktiviteter sker i Värmland, Dalarna, Skåne, Halland, Blekinge, Kronoberg och Gävleborg hos butiker som vill lyfta fram den lokala ekomaten.

– I år arrangerar vi fler lokala event än något år tidigare! Vi har räknat till över 50 event som ”Ekobonde i butik”, ”Lunch hos ekobonden”, ”Öppen ekogård”, matmarknader och skördefester över hela landet, säger Sofia Emilsson, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.

Många livsmedelsföretag kommer att sprida kampanjen i sina digitala kanaler samt med kampanjmaterial och erbjudanden ute i butik. I år har Kung Markatta och Lantägg engagerat sig extra i kampanjen och kommer att bjuda på ekologiska pannkakor i butiker runt om i södra Sverige.

– Under Eko-september visar många av våra medlemmar upp hur den ekologiska maten produceras och hur den ger mer biologisk mångfald, bättre klimat, renare grundvatten, bördigare matjordar, godare djurvälfärd och färre tillsatser i maten. Ju fler som kampanjar samtidigt – desto större möjlighet har vi att nå ut till kunder och konsumenter över hela landet, säger Charlotte Bladh André.

Allt kampanjmaterial finns fritt tillgängligt att ladda ner och använda på Eko-september.se.

Läs vidare

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker