Ökad försäljning av frukt och grönsaker

PUBLICERAD: 28 augusti 2024
UPPDATERAD: 28 augusti
Dagligvaruindex Frukt & Grönt tas fram av Svensk Dagligvaruhandel i samarbete med HUI Research.

Under det första halvåret 2024 uppvisade frukt och grönsaker en positiv volymutveckling på 3,3 procent, vilket kan jämföras med samma period året innan, då försäljningen minskade med 5,4 procent. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex Frukt & Grönt.

Dagligvaruindex Frukt & Grönt presenterar volymutvecklingen mätt i vikt av frukt och grönsaker som säljs inom dagligvaruhandeln i Sverige. Detta för att kunna följa utvecklingen och bidra till att Livsmedelsverkets näringsrekommendationer om 500 gram frukt och grönsaker per person och dag uppnås. Frukt- och grönsaksförsäljningen inkluderar färsk, fryst, konserverad och torkad frukt, grönsaker samt svamp.

Under det andra kvartalet 2024 ökade volymen för frukt och grönsaker med 5,1 procent jämfört med samma period 2023.

– Att försäljningen av frukt och grönsaker har ökat två kvartal i rad är glädjande och ett positivt trendbrott, som tyder på viss konsumtionsförändring när konsumenternas köpkraft sakta återhämtar sig, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Svensk Dagligvaruhandel tar fram rapporten i samarbete med HUI Research. Rapporten publiceras halvårsvis. Dagligvaruindex Frukt & Grönt för det andra halvåret 2024 publiceras i januari 2025.

– Under hela 2022 och 2023 har samtliga mätperioder uppvisat volymtapp, fram till 2024 då vi kan se att volymerna åter ökar. För att Livsmedelsverkets rekommenderade intag om 500 gram frukt och grönsaker per person och dag ska uppnås krävs däremot längre perioder av ihållande försäljningstillväxt, säger Karin Brynell.

Läs vidare

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor