Ökad försäljning av frukt och grönsaker

PUBLICERAD: 28 augusti 2024
UPPDATERAD: 28 augusti
Dagligvaruindex Frukt & Grönt tas fram av Svensk Dagligvaruhandel i samarbete med HUI Research.

Under det första halvåret 2024 uppvisade frukt och grönsaker en positiv volymutveckling på 3,3 procent, vilket kan jämföras med samma period året innan, då försäljningen minskade med 5,4 procent. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex Frukt & Grönt.

Dagligvaruindex Frukt & Grönt presenterar volymutvecklingen mätt i vikt av frukt och grönsaker som säljs inom dagligvaruhandeln i Sverige. Detta för att kunna följa utvecklingen och bidra till att Livsmedelsverkets näringsrekommendationer om 500 gram frukt och grönsaker per person och dag uppnås. Frukt- och grönsaksförsäljningen inkluderar färsk, fryst, konserverad och torkad frukt, grönsaker samt svamp.

Under det andra kvartalet 2024 ökade volymen för frukt och grönsaker med 5,1 procent jämfört med samma period 2023.

– Att försäljningen av frukt och grönsaker har ökat två kvartal i rad är glädjande och ett positivt trendbrott, som tyder på viss konsumtionsförändring när konsumenternas köpkraft sakta återhämtar sig, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Svensk Dagligvaruhandel tar fram rapporten i samarbete med HUI Research. Rapporten publiceras halvårsvis. Dagligvaruindex Frukt & Grönt för det andra halvåret 2024 publiceras i januari 2025.

– Under hela 2022 och 2023 har samtliga mätperioder uppvisat volymtapp, fram till 2024 då vi kan se att volymerna åter ökar. För att Livsmedelsverkets rekommenderade intag om 500 gram frukt och grönsaker per person och dag ska uppnås krävs däremot längre perioder av ihållande försäljningstillväxt, säger Karin Brynell.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312