För att utforska musikens påverkan på frukt och grönt har Lidl Sverige installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige. Där växer frukter och grönsaker nu upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.
Under våren gav Lidl Sverige forskningsinstitutet RISE i uppdrag att analysera vad forskningen säger om musikens påverkan på växter.
– Även om växter inte har öron, så kan de känna vibrationer från ljudvågor. Att musik gynnar plantors tillväxt och till exempel kan påverka både rötternas längd och skördarnas storlek visar en hel rad vetenskapliga studier. Vi kan genom vår rapport konstatera att olika musikgenrer gynnar olika plantors tillväxt, säger Tora Råberg, forskare på RISE.
Detta har Lidl Sverige tagit fasta på och därför installerat ett ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter växthus och odlingar runt om i Sverige. Där får frukt och grönt växa upp till toner från Kungliga Filharmonikerna som bland annat framför en symfonisk version av ”Sån är Lidl”.
Totalt har fem odlare spelat klassisk musik för tomater, gurkor, sallat, färska kryddor och äpplen. Dessa varor kommer att finnas till försäljning i samtliga Lidl-butiker runt om i landet från och med vecka 35. Produkterna kommer att vara märkta med en blå not och saluförs under Lidl Sveriges eget varumärke Matriket.
38 procent högre plantor
Rapporten som RISE har tagit fram på uppdrag av Lidl Sverige, visar att musik har kraften att påverka växtriket. I en studie där alfalfafrön exponerades för musik utvecklades 100 procent av alla frön till groddar när man spelade klassisk musik, vals eller naturljud för dem. Samma studie visade att flera musikgenrer har en positiv påverkan på sallad, både när det gällde rötternas och stammens längd. Enligt en annan studie ökade klassisk musik fröskörden på bönor med så mycket som 33 procent och bönplantorna växte sig 38 procent högre än plantor som inte fått växa till musik.
– Frukt och grönt är några av de mest uppskattade varorna på Lidl. Vi jobbar hela tiden med att ytterligare förbättra och förfina kvaliteten och genom det här samarbetet med Kungliga Filharmonikerna, våra svenska odlare och forskningsinstitutet RISE hoppas vi höja den redan höga kvaliteten ytterligare. Det är otroligt roligt att få erbjuda filharmoniska frukter och grönsaker, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.