
Det svenska foodtech-bolaget Deligate inleder ett storskaligt samarbete med Carrefour Belgien för att optimera dagligvarukedjans datumhantering och kort datum-försäljning. Det övergripande målet för Carrefour är att minska matsvinnet med 50 procent till 2025.
Carrefour Belgien driver totalt cirka 780 butiker under de olika butikskoncepten Carrefour Express, Hypermarket och Supermarket. Belgien är Carrefours snabbast växande marknad och Deligates datumkontroll kommer att rullas ut på kedjans största butiker.
– Vi har fört diskussioner med Carrefour under en längre tid för att optimera vårt verktyg att göra omedelbar och stor positiv skillnad för deras datum- och matsvinnsarbete. Under testperioden har vi uppnått en svinnstatistik och arbetstidsåtgång långt under vad Carrefour brottats med tidigare, säger Adam Vikström på Deligate.
Det nya kontrollverktyget kommer att hantera över 40 000 olika rabatter och prissänkningar varje dag och förbättra rutinerna och datumarbetet för kedjans användare. Genom att förenkla arbetsflödet räknar Carrefour med att spara upp till 60 minuter per dag och butik. Carrefour kommer att kunna övervaka lagernivåer i realtid och förutse förändringar i efterfrågan. Verktygets analysfunktioner gör det också möjligt för Carrefour att få värdefulla insikter om konsumentpreferenser, köpmönster och trender.
– Datumverktyget från Deligate kommer att hjälpa oss att effektivisera verksamheten, minska kostnaderna och förbättra lönsamheten. Tack vare integrerade intelligenta rabatter och fullständig kontroll över lagret på hyllorna kommer det att spela en nyckelroll i vår strategi för att minska svinnet och förbättra affärsprestandan, säger Benoît Moreau, chef för ny teknik på Carrefour Belgien.
Adam Vikström ser avtalet med Carrefour som en milstolpe i Deligates historia och en viktig pusselbit i företagets expansion och satsning framåt.
– Avtalet med Carrefour är enormt betydelsefullt för oss, inte minst ekonomiskt, och det är också ett toppbetyg på vår kunskap kring smart datumhantering och optimering av kort datum-försäljning.