Sverige planerar att införa EU:s fruktstöd hösten 2025

PUBLICERAD: 7 augusti 2024
UPPDATERAD: 7 augusti
Sveriges planer på att införa EU:s fruktstöd välkomnas av Greenfood, som länge har drivit frågan. Foto: Pressbild

Från och med läsåret 2025/26 planerar Sverige att tacka ja till fruktstödet, som innebär att svenska elever tilldelas EU-finansierad frukt i skolan. Planerna välkomnas av Greenfood, som länge har drivit frågan.

Nyligen redovisade Jordbruksverket sitt förslag på hur man kan röja hindren som har gjort att Sverige hittills har tackat nej till EU:s fruktstöd. Förslaget innebär bland annat att administrationen för fruktstödet inkluderas i det befintliga EU-finansierade mjölkstödet, men har en egen pott med pengar, och att stödet omfattar äpplen, bananer, päron och citrusfrukter. Utdelningen av frukt ska ske under minst två veckor av läsåret och gälla från förskoleklass till årskurs 9.

Greenfood har drivit frågan att Sverige bör tacka ja till det hittills outnyttjade fruktstödet under en längre tid och företagets vd David von Laskowski är och har varit en aktiv röst i debatten om stödet. Bakom Greenfoods arbete ligger övertygelsen om skolans roll för att befästa hälsosamma vanor tidigt. Uppdraget och förslaget om införandet av fruktstödet kommer dessutom i en tid där det ekonomiska läget gör att en femtedel av svenskarna väljer bort frukt och grönt för att spara pengar. Idag erbjuder bara var tionde skola frukt till eleverna.

– Fruktstödet är långt ifrån allt som krävs. Men även om stödet inte räcker till utdelning av frukt i skolan under hela året så är vi glada att Sverige nu tackar ja till det öronmärkta fruktstödet. Det är en investering i de svenska barnens hälsa och ett litet steg i rätt riktning för den svenska folkhälsan, säger David von Laskowski.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland