Mindre salt i bröd och charkprodukter

PUBLICERAD: 20 juni 2024
UPPDATERAD: 20 juni
Saltinnehållet i spannmålsprodukter, bland annat bröd, som säljs i butik har minskat med cirka 20 procent sedan 2015. Foto: Pressbild

Saltinnehållet i bröd och charkprodukter som köps i butik har minskat de senaste åren. Det visar Livsmedelsverkets nya matkorgsundersökning.

Undersökningen visar att saltinnehållet i charkprodukter, som korv och skinka, har minskat med 25 procent och i spannmålsprodukter, som bröd, med ungefär 20 procent, jämfört med den förra matkorgsundersökningen från 2015.

– Det är mycket glädjande att saltet minskat i flera matvaror. Vi får i oss mer salt från den mat vi köper än från det salt som vi själva har i maten. Vi hoppas att den här utvecklingen fortsätter, mängden salt behöver minska ännu mer och i fler livsmedel, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket.

De livsmedelsproducerande företagen har tillsammans tagit fram en modell för hur de gemensamt ska sänka saltet i maten. Under året ska mål för arbetet presenteras. Dagligvaruhandeln ingår inte i producenternas modell men har ett pågående samarbete inom sin bransch.

Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten har nyligen rapporterat ett gemensamt regeringsuppdrag om mål och indikatorer för en hälsosam och hållbar livsmedelskonsumtion. Där föreslås, som ett av sex delmål, att saltintaget ska minska med 20 procent till 2035.

– Det målet bör vara vägledande för de mål som sätts både för producentledets och dagligvaruhandelns saltsänkningsarbete, säger Åsa Brugård Konde.

Bakgrunden är att ett högt saltintag är skadligt för hälsan. Var femte hjärtinfarkt och vart tionde strokefall i Sverige beräknas bero på för mycket salt. Många får i sig betydligt mer än de sex gram salt om dagen som rekommenderas som en maxgräns.

Insatser för att minska saltet görs även i många andra länder. Redan 2013 rekommenderade WHO alla medlemsstater att försöka sänka befolkningens saltintag med 30 procent till 2025.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål