Cloetta avyttrar nötvarumärket Nutisal

PUBLICERAD: 4 juni 2024
UPPDATERAD: 4 juni
Cloetta säljer nötvarumärket Nutisal till The Monchy Food Company. Foto: Cloetta

Cloetta har tecknat ett avtal om att avyttra sitt varumärke Nutisal för torrostade nötter. Köpare är The Monchy Food Company med huvudkontor i Nederländerna.

Det totala värdet av transaktionen är cirka 5-6 miljoner euro (cirka 50-70 miljoner kronor), med förbehåll för vissa villkor i förvärvsavtalet. Transaktionen slutförs i början av juni och är inte villkorad av några regulatoriska godkännanden.

Nutisal representerar cirka hälften av Cloettas totala nötkategori, vilken står för 2 procent av bolagets totala nettoomsättning. Nötföretaget Nutisal i Helsingborg förvärvades av Cloetta 2013. 2020 outsourcade Cloetta nötproduktionen till tredje part för att förbättra sin konkurrenskraft, och produktionsanläggningen i Helsingborg  stängdes därför 2021.

Avyttringen är i linje med Cloettas tidigare kommunicerade plan att fortsätta att effektivisera och optimera varumärkes- och produktportföljen för att frigöra kapacitet och minska komplexiteten i syfte att stödja det långsiktiga målet om en justerad EBIT-marginal på minst 14 procent. Cloetta kommer att fortsätta att erbjuda nötter inom segmentet lösviktsgodis.

Läs vidare

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Coops medlemmar: Priset inte avgörande för kött

Svenskt ursprung är nästan fem gånger så viktigt som priset när det ska handlas kött, enligt Coops medlemmar.
kött

Alkoholfri öl slår nytt rekord

2024 blev ett rekordår för alkoholfri öl i Sverige – och Carlsberg Sverige stod för nära 80 procent av ökningen.
Unknown

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894