Cloetta avyttrar nötvarumärket Nutisal

PUBLICERAD: 4 juni 2024
UPPDATERAD: 4 juni
Cloetta säljer nötvarumärket Nutisal till The Monchy Food Company. Foto: Cloetta

Cloetta har tecknat ett avtal om att avyttra sitt varumärke Nutisal för torrostade nötter. Köpare är The Monchy Food Company med huvudkontor i Nederländerna.

Det totala värdet av transaktionen är cirka 5-6 miljoner euro (cirka 50-70 miljoner kronor), med förbehåll för vissa villkor i förvärvsavtalet. Transaktionen slutförs i början av juni och är inte villkorad av några regulatoriska godkännanden.

Nutisal representerar cirka hälften av Cloettas totala nötkategori, vilken står för 2 procent av bolagets totala nettoomsättning. Nötföretaget Nutisal i Helsingborg förvärvades av Cloetta 2013. 2020 outsourcade Cloetta nötproduktionen till tredje part för att förbättra sin konkurrenskraft, och produktionsanläggningen i Helsingborg  stängdes därför 2021.

Avyttringen är i linje med Cloettas tidigare kommunicerade plan att fortsätta att effektivisera och optimera varumärkes- och produktportföljen för att frigöra kapacitet och minska komplexiteten i syfte att stödja det långsiktiga målet om en justerad EBIT-marginal på minst 14 procent. Cloetta kommer att fortsätta att erbjuda nötter inom segmentet lösviktsgodis.

Läs vidare

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Nytt kunskapscentrum för hållbar matproduktion i Alnarp

SLU och Sparbanken Skåne grundar tillsammans ett forsknings- och utbildningscentrum för primärproduktion vid SLU i Alnarp.
SLU och Sparbanken Skånes centrum för primärproduktion_Håkan

Saltrapporten ska hjälpa industrin att minska på saltet

Saltföretaget Salinity gör ett upprop till livsmedelsindustri och beslutsfattare att agera för en sänkning av mängden natrium via salt i maten.
Ur-rapporten-Framsida

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1