Cloetta har tecknat ett avtal om att avyttra sitt varumärke Nutisal för torrostade nötter. Köpare är The Monchy Food Company med huvudkontor i Nederländerna.
Det totala värdet av transaktionen är cirka 5-6 miljoner euro (cirka 50-70 miljoner kronor), med förbehåll för vissa villkor i förvärvsavtalet. Transaktionen slutförs i början av juni och är inte villkorad av några regulatoriska godkännanden.
Nutisal representerar cirka hälften av Cloettas totala nötkategori, vilken står för 2 procent av bolagets totala nettoomsättning. Nötföretaget Nutisal i Helsingborg förvärvades av Cloetta 2013. 2020 outsourcade Cloetta nötproduktionen till tredje part för att förbättra sin konkurrenskraft, och produktionsanläggningen i Helsingborg stängdes därför 2021.
Avyttringen är i linje med Cloettas tidigare kommunicerade plan att fortsätta att effektivisera och optimera varumärkes- och produktportföljen för att frigöra kapacitet och minska komplexiteten i syfte att stödja det långsiktiga målet om en justerad EBIT-marginal på minst 14 procent. Cloetta kommer att fortsätta att erbjuda nötter inom segmentet lösviktsgodis.