Orkla investerar för fossilfri ketchupproduktion

PUBLICERAD: 30 maj 2024
UPPDATERAD: 7 juni
På Orkla Foods Sveriges livsmedelsanläggning i Fågelmara tillagas Felix Ketchup och dressing. Foto: Pressbild

Orkla Foods Sverige har beslutat att investera 25 miljoner kronor i en ny fossilfri energianläggning på livsmedelsfabriken i Fågelmara där Felix ketchup och dressing tillagas. Satsningen beräknas minska koldioxidutsläppen från fossila energislag med 2 000 ton per år.

Orklas anläggning i Fågelmara är en Europas största ketchupfabriker med en årlig produktion på 30 000 ton ketchup och dressing, både för den svenska marknaden och export.

Nu investerar Orkla totalt 25 miljoner kronor i en ny energianläggning i fabriken, varav 11 miljoner kronor kommer via investeringsstöd från Naturvårdsverket och Europeiska unionen – NextGenerationEU genom Klimatklivet.

– Omställning till förnybar energi kostar men är oerhört centralt för att vi ska nå våra klimatmål. Vi lever i ett kritiskt decennium för klimatet och med investeringen tar vi ytterligare kliv för att minska vårt och våra produkters klimatavtryck, säger Michael Byman, fabrikschef på Orkla Fågelmara.

En fossilfri energianläggning med pellets beräknas minska koldioxidutsläppen från gasol med 2 000 ton per år. Orkla Foods Sverige har som mål att alla företagets anläggningar ska drivas med fossilfri energi senast 2030. Till 2025 ska mer än 60 procent av bolagets energianvändning vara förnybar energi och ha minskat växthusgasutsläppen med 65 procent från den egna verksamheten (scope 1 och 2). Målen är verifierade och godkända av initiativet Science Based Targets (SBTi) för att ligga i linje med 1,5-gradersmålet.

Den nya energianläggningen beräknas vara klar till sommaren 2025. Sedan tidigare använder Orkla Fågelmara fossilfri el som omfattas av ursprungsgarantier och bergvärme används för uppvärmning av en stor del av fabrikens byggnader.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland