
Lidl blir först i Sverige med att sälja gurka med Saveggys växtbaserade skydd i stället för plast. Nu genomför Lidl-butiken i Limham en testförsäljning av den svenskodlade gurkan under varumärket Matriket.
Den svenskodlade gurkan tvättas och torkas innan ett mycket tunt och transparent skydd av raps- och havreolja sprayas på.
– Det är med stolthet och spänning vi för första gången får möjlighet att låta konsumenter köpa gurka med växtbaserat skydd i stället för plast! De svenskodlade gurkorna kommer att hålla sig fina, fräscha och goda – från butik och hela vägen hem till kylskåpet, säger Arash Fayyazi, vd och medgrundare av Saveggy.
Initiativet är en del av Lidl Future Initiative, där Lidl år 2020 tilldelade innovationsbolaget Saveggy över 2,1 miljoner kronor för att tillsammans med Lunds universitet utveckla ett biobaserat ätbart alternativ till den vanliga skyddsplasten.
– Detta test markerar en viktig milstolpe för denna innovation som just nu testas av våra kunder i Limhamn. Det här är ett första steg i resan att förändra hur livsmedel skyddas för minskat matsvinn, utan användning av plast, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Försäljningen kommer att pågå under en vecka och gurkan saluförs under Lidls varumärke Matriket. En fullskalig lansering är planerad till första kvartalet 2025 i Lidls samtliga butiker i Sverige. Rekommendationen är att skölja gurkan precis som andra frukter och grönsaker.