Lidl introducerar plastfri gurka

PUBLICERAD: 30 maj 2024
UPPDATERAD: 30 maj
Det växtbaserade skyddet på gurkan består av raps- och havreolja och är glutenfritt. Foto: Pressbild

Lidl blir först i Sverige med att sälja gurka med Saveggys växtbaserade skydd i stället för plast. Nu genomför Lidl-butiken i Limham en testförsäljning av den svenskodlade gurkan under varumärket Matriket.

Den svenskodlade gurkan tvättas och torkas innan ett mycket tunt och transparent skydd av raps- och havreolja sprayas på.

– Det är med stolthet och spänning vi för första gången får möjlighet att låta konsumenter köpa gurka med växtbaserat skydd i stället för plast! De svenskodlade gurkorna kommer att hålla sig fina, fräscha och goda – från butik och hela vägen hem till kylskåpet, säger Arash Fayyazi, vd och medgrundare av Saveggy.

Initiativet är en del av Lidl Future Initiative, där Lidl år 2020 tilldelade innovationsbolaget Saveggy över 2,1 miljoner kronor för att tillsammans med Lunds universitet utveckla ett biobaserat ätbart alternativ till den vanliga skyddsplasten.

– Detta test markerar en viktig milstolpe för denna innovation som just nu testas av våra kunder i Limhamn. Det här är ett första steg i resan att förändra hur livsmedel skyddas för minskat matsvinn, utan användning av plast, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Försäljningen kommer att pågå under en vecka och gurkan saluförs under Lidls varumärke Matriket. En fullskalig lansering är planerad till första kvartalet 2025 i Lidls samtliga butiker i Sverige. Rekommendationen är att skölja gurkan precis som andra frukter och grönsaker.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland