Svenskarna nyfikna på odlat kött

PUBLICERAD: 24 maj 2024
UPPDATERAD: 24 maj
Forskningsresultat visar att odlat kött som tillverkas med förnybar energi kan minska klimatutsläppen med upp till 92 procent och minska luftföroreningar med upp till 94 procent jämfört med konventionell nötköttsproduktion. Foto: Pressbild

Över hälften av svenskarna är öppna för att prova odlat kött, men trots intresset är kunskaperna om odlat kött låga hos befolkningen.

En ny studie av YouGov på uppdrag av Good Food Institute visar att 55 procent av svenskarna är nyfikna på att prova odlat kött.

Thomas Kalling, strategiprofessor vid Lunds universitet som leder flera forskningsprojekt om hur livsmedelsföretag anpassar sig till innovativa lösningar, betonar vikten av dessa resultat.

– Svenskar är ofta nyfikna på nya saker, och det är glädjande att se en så hög medvetenhet när det kommer till odlat kött. Den här positiva inställningen tyder på att det finns potential för det odlade köttet att stärka den svenska konkurrenskraften samtidigt som vi bidrar till att lösa globala utmaningar inom hälsa, ekologi, nutrition och produktion av bra mat som fler kan ha råd med.

Enligt studien är det en majoritet (57%) som tycker odlat kött ska finnas tillgängligt i Sverige, givet att det godkänns politiskt, medan 60 procent stödjer inhemsk produktion i Sverige för att stärka den nationella ekonomin.

Trots det breda intresset pekar studien på en betydande kunskapsklyfta om odlat kött. Bara 14 procent anger att de vet mycket om det.

– Produktionen av odlat kött kan samexistera med befintligt jordbruk och spela en avgörande roll för att säkerställa tillgången på mat och erbjuda framtidssäkrade arbetstillfällen. Sverige, med sin aptit för innovation, är väl rustat för att kunna ta vara på fördelarna av denna snabbt växande globala industri, och det är fantastiskt att se att nästan två tredjedelar av svenskarna uppskattar de ekonomiska fördelar som odlat kött kan ge, säger Elena Walden, senior policyansvarig vid Good Food Institute Europe.

Innan en odlad köttprodukt kan säljas i Europa måste den godkännas via Novel Foods Regulation. När EU har godkänt en odlad köttprodukt kan den säljas i alla 27 EU-länder. Frågan behandlas för närvarande i EU, samtidigt som odlat kött nyligen förbjöds på nationell nivå i Italien.

Studien genomfördes av YouGov den 17-22 april i totalt nio europeiska länder inklusive 1 090 riksrepresentativa deltagare från Sverige.

Studien kan laddas ner här

Läs vidare

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor