Shoan Etemadi blir ny vd för Hemköpskedjan

PUBLICERAD: 21 maj 2024
UPPDATERAD: 23 maj
Shoan Etemadi tillträder som vd för Hemköpskedjan den 15 augusti 2024. Han är idag vice vd och försäljningschef för Hemköpskedjan. Foto: Oskar Omne

Hemköpskedjans nuvarande vice vd och försäljningschef Shoan Etemadi har rekryterats som vd för Hemköpskedjan. Han kommer att efterträda Simone Margulies från den 15 augusti 2024.

Shoan Etemadi kommer också att ingå i koncernledningen för Axfood AB. Han är idag vice vd för Hemköpskedjan, där Hemköp och Tempo ingår, och även försäljningschef sedan drygt tre år tillbaka. Han har dessförinnan 15 års erfarenhet inom dagligvarubranschen från bland annat drift samt sortiment och inköp på Ica och Lidl.

– Det har varit ett mycket stort intresse för rollen från såväl interna som externa kandidater, vilket vi självklart tycker är väldigt roligt, och vi har nu landat i att den absolut starkaste kandidaten finns internt inom koncernen. Shoan har gjort ett fantastiskt arbete i sin nuvarande roll som försäljningschef på Hemköp och har varit högst bidragande till Hemköpskedjans framgång de senaste åren. Både jag och tillträdande vd och koncernchef för Axfood, Simone Margulies, anser att Shoan med sitt affärsnära ledarskap är helt rätt person att fortsätta resan med att stärka Hemköpskedjans position på marknaden, säger Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow.

Hemköpskedjans nuvarande vd Simone Margulies tillträder i sin tur som vd och koncernchef för Axfood den 15 augusti 2024. Rekryteringen av Shoan Etemadis efterträdare som försäljningschef för Hemköpskedjan AB inleds omedelbart.

– Jag är både hedrad och väldigt glad över att ha fått möjligheten att ta mig an rollen som Hemköpskedjans vd. Det ska bli fantastiskt att tillsammans med ledningen och teamen inom både Hemköp och Tempo, och med de många duktiga handlare och engagerade butiksmedarbetare runtom i landet, fortsätta utveckla verksamheten och attrahera ännu fler nya kunder till våra butiker, säger tillträdande vd Shoan Etemadi.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland