Nya sökplattform stöttar närproducerad mat

PUBLICERAD: 26 april 2024
UPPDATERAD: 26 april
Niclas Lindgren är vd på Trac Technology, som lanserar sökplattformen Närvaror. Foto: Pressbild

Närvaror är en ny sökplattform som ska göra det enklare för butiker, restauranger och livsmedelsföretag att hitta och marknadsföra lokala råvaror och produkter.

Trac Technology presenterar tjänsten Närvaror, som ger användarna möjlighet att söka och hitta lokalproducerade livsmedel och drycker direkt från primärproducenter och småföretagare i hela landet, baserat på geografisk plats och andra sökkriterier.

– Vi vill bli livsmedelsbranschens smidigaste sökplattform. Säg att du är en gårdsbutik eller restaurang och vill hitta lokal mat eller dryck i ditt närområde, då kan du enkelt hitta fina närproducerade produkter via vår karta. Tjänsten är under utveckling, för att bli komplett med alla livsmedelsföretag, men det går utmärkt att börja jobba med den redan nu, säger Niclas Lindgren, vd på Trac Technology.

Konsumenter kan använda tjänsten för att se matens ursprung på en karta genom att skanna QR-koden på en förpackning, butikshylla eller meny med mobilkameran.

– Trac Technology lovar ökad insyn. Vi ger konsumenter kraft att göra hållbara val genom mer kunskap om matens ursprung. Vi ser fram emot att se hur Närvaror kommer att bidra till att främja lokal produktion och hållbar konsumtion inom den svenska livsmedelsbranschen, säger Niclas Lindgren.

Tjänsten Närvaror är ännu inte helt komplett men är öppen för kunder som vill börja testa och delta i utvecklingen av plattformen.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312