Livsmedelsindustrins viktigaste frågor inför EU-valet

PUBLICERAD: 12 april 2024
UPPDATERAD: 12 april
För den svenska livsmedelsbranschen är valet till Europaparlamentet och tillsättningen av EU-kommissionen minst lika viktiga som riksdagsvalet. Foto: Pressbild

Livsmedelsföretagen har tagit fram ett valmanifest med branschens fem viktigaste frågor inför EU-valet den 9 juni.

 För att tydliggöra livsmedelsindustrins förväntningar och prioriteringar inför den nya mandatperioden, lanserar nu Livsmedelsföretagen sitt valmanifest i fem punkter.

– Det är hög tid att vi börjar behandla EU som inrikespolitik och inte en obskyr utrikespolitisk angelägenhet, och att svenska politiker tar EU-frågorna på det allvar de förtjänar. I de oroliga tider som råder är det viktigare än någonsin att Sverige står upp för den inre marknaden, konkurrenskraft, frihandel och satsningar på forskning och innovation. Vi behöver politiker och myndighetsföreträdare på plats i Bryssel som tar ställning i frågor som är avgörande för svensk livsmedelsindustri och strider för allt från det svenska pantsystemet till hur vi ska få använda vår mark för att producera livsmedel, säger Nicklas Amelin, EU-expert på Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsföretagens fem viktigaste budskap inför EU-valet och den nya mandatperioden:
1. Ett hållbart livsmedelssystem bygger på lönsam livsmedelsproduktion.
2. EU måste bli bättre på forskning och innovation.
3. Livsmedelsindustrin behöver stabila regelverk för att leverera.
4. Slå vakt om säkra livsmedel – med förnuft och utan onödigt matsvinn.
5. EU behöver både ökad inhemsk produktion och handel över gränserna.

Valmanifestet blir också utgångspunkten i Livsmedelsföretagens samtal med partiernas kandidater, exempelvis vid valdebatten under Matdagen 2024 och i valintervjuer som kommer att släppas i organisationens Youtube-kanal under våren. Manifestet utgör samtidigt Livsmedelsföretagens inspel till Sveriges regering inför medlemsländernas diskussion om prioriteringar och politiskt program för den nya EU-kommissionen som ska tillträda mot slutet av året.

Valmanifestet kan laddas ner här

Läs vidare

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden