Livsmedelsindustrins viktigaste frågor inför EU-valet

PUBLICERAD: 12 april 2024
UPPDATERAD: 12 april
För den svenska livsmedelsbranschen är valet till Europaparlamentet och tillsättningen av EU-kommissionen minst lika viktiga som riksdagsvalet. Foto: Pressbild

Livsmedelsföretagen har tagit fram ett valmanifest med branschens fem viktigaste frågor inför EU-valet den 9 juni.

 För att tydliggöra livsmedelsindustrins förväntningar och prioriteringar inför den nya mandatperioden, lanserar nu Livsmedelsföretagen sitt valmanifest i fem punkter.

– Det är hög tid att vi börjar behandla EU som inrikespolitik och inte en obskyr utrikespolitisk angelägenhet, och att svenska politiker tar EU-frågorna på det allvar de förtjänar. I de oroliga tider som råder är det viktigare än någonsin att Sverige står upp för den inre marknaden, konkurrenskraft, frihandel och satsningar på forskning och innovation. Vi behöver politiker och myndighetsföreträdare på plats i Bryssel som tar ställning i frågor som är avgörande för svensk livsmedelsindustri och strider för allt från det svenska pantsystemet till hur vi ska få använda vår mark för att producera livsmedel, säger Nicklas Amelin, EU-expert på Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsföretagens fem viktigaste budskap inför EU-valet och den nya mandatperioden:
1. Ett hållbart livsmedelssystem bygger på lönsam livsmedelsproduktion.
2. EU måste bli bättre på forskning och innovation.
3. Livsmedelsindustrin behöver stabila regelverk för att leverera.
4. Slå vakt om säkra livsmedel – med förnuft och utan onödigt matsvinn.
5. EU behöver både ökad inhemsk produktion och handel över gränserna.

Valmanifestet blir också utgångspunkten i Livsmedelsföretagens samtal med partiernas kandidater, exempelvis vid valdebatten under Matdagen 2024 och i valintervjuer som kommer att släppas i organisationens Youtube-kanal under våren. Manifestet utgör samtidigt Livsmedelsföretagens inspel till Sveriges regering inför medlemsländernas diskussion om prioriteringar och politiskt program för den nya EU-kommissionen som ska tillträda mot slutet av året.

Valmanifestet kan laddas ner här

Läs vidare

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.