Picadeli tecknar avtal med amerikanska Coborn’s

PUBLICERAD: 27 mars 2024
UPPDATERAD: 27 mars
Picadeli fortsätter etableringen på den amerikanska marknaden genom ett nytt partnerskap med Coborn’s. Foto: Pressbild

Picadelis AI-drivna salladsbarer stärker sin närvaro i USA genom ett avtal med livsmedelskoncernen Coborn’s, som har 77 livsmedelsbutiker i Mellanvästern.

Efter pandemin har livsmedelskoncernen Greenfood arbetat mot att etablera Picadelis salladsbarer i USA. Lanseringen har huvudsakligen skett genom samarbeten med stora kedjor, som Albertson, Schnucks, Sodexo och Compass, men Picadelis salladsbarer har även etablerats i företagskantiner, samt på flygplatser, armébaser och universitetsområden.

Nu stärker Picadeli närvaron i USA genom ett avtal med Coborn’s, ett privatägt livsmedelsföretag med närmare 10 000 anställda och 77 livsmedelsbutiker spridda över Minnesota, North Dakota, South Dakota, Wisconsin och Michigan.

– Nu tar vi nästa steg på den amerikanska marknaden. Vi fortsätter etableringen av vårt hälsosamma salladskoncept hos viktiga livsmedels- och conveniencebutiker, och på så vis skapa effektiv och snabb tillväxt precis som vi gjort i Europa, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Han uppger att ett viktigt skäl till att Coborn’s valde Greenfood är att Picadeli-barerna kräver en mindre arbetsinsats för butikspersonal jämfört med traditionella salladsbarer. Medan traditionella salladsbarer kan kräva 50 till 60 timmars arbete per vecka, uppskattar Coborn’s att deras medarbetare endast behöver lägga ner 15 timmar per vecka för att sköta en salladsbar från Picadeli.

– Genom att vi digitaliserat våra processer och automatiserat vårt beställningssystem så minskar vi arbetsbördan på butikspersonalen. Det innebär att vi enklare kan skala upp för att möta behoven hos de amerikanska livsmedelsjättarna. Eftersom livsmedelskedjor i USA har utmaningar med utbredd personalbrist är detta en avgörande faktor, det tillåter personalen att fokusera på mer värdeskapande aktiviteter, säger David von Laskowski.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland