
Picadelis AI-drivna salladsbarer stärker sin närvaro i USA genom ett avtal med livsmedelskoncernen Coborn’s, som har 77 livsmedelsbutiker i Mellanvästern.
Efter pandemin har livsmedelskoncernen Greenfood arbetat mot att etablera Picadelis salladsbarer i USA. Lanseringen har huvudsakligen skett genom samarbeten med stora kedjor, som Albertson, Schnucks, Sodexo och Compass, men Picadelis salladsbarer har även etablerats i företagskantiner, samt på flygplatser, armébaser och universitetsområden.
Nu stärker Picadeli närvaron i USA genom ett avtal med Coborn’s, ett privatägt livsmedelsföretag med närmare 10 000 anställda och 77 livsmedelsbutiker spridda över Minnesota, North Dakota, South Dakota, Wisconsin och Michigan.
– Nu tar vi nästa steg på den amerikanska marknaden. Vi fortsätter etableringen av vårt hälsosamma salladskoncept hos viktiga livsmedels- och conveniencebutiker, och på så vis skapa effektiv och snabb tillväxt precis som vi gjort i Europa, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.
Han uppger att ett viktigt skäl till att Coborn’s valde Greenfood är att Picadeli-barerna kräver en mindre arbetsinsats för butikspersonal jämfört med traditionella salladsbarer. Medan traditionella salladsbarer kan kräva 50 till 60 timmars arbete per vecka, uppskattar Coborn’s att deras medarbetare endast behöver lägga ner 15 timmar per vecka för att sköta en salladsbar från Picadeli.
– Genom att vi digitaliserat våra processer och automatiserat vårt beställningssystem så minskar vi arbetsbördan på butikspersonalen. Det innebär att vi enklare kan skala upp för att möta behoven hos de amerikanska livsmedelsjättarna. Eftersom livsmedelskedjor i USA har utmaningar med utbredd personalbrist är detta en avgörande faktor, det tillåter personalen att fokusera på mer värdeskapande aktiviteter, säger David von Laskowski.