Picadeli tecknar avtal med amerikanska Coborn’s

PUBLICERAD: 27 mars 2024
UPPDATERAD: 27 mars
Picadeli fortsätter etableringen på den amerikanska marknaden genom ett nytt partnerskap med Coborn’s. Foto: Pressbild

Picadelis AI-drivna salladsbarer stärker sin närvaro i USA genom ett avtal med livsmedelskoncernen Coborn’s, som har 77 livsmedelsbutiker i Mellanvästern.

Efter pandemin har livsmedelskoncernen Greenfood arbetat mot att etablera Picadelis salladsbarer i USA. Lanseringen har huvudsakligen skett genom samarbeten med stora kedjor, som Albertson, Schnucks, Sodexo och Compass, men Picadelis salladsbarer har även etablerats i företagskantiner, samt på flygplatser, armébaser och universitetsområden.

Nu stärker Picadeli närvaron i USA genom ett avtal med Coborn’s, ett privatägt livsmedelsföretag med närmare 10 000 anställda och 77 livsmedelsbutiker spridda över Minnesota, North Dakota, South Dakota, Wisconsin och Michigan.

– Nu tar vi nästa steg på den amerikanska marknaden. Vi fortsätter etableringen av vårt hälsosamma salladskoncept hos viktiga livsmedels- och conveniencebutiker, och på så vis skapa effektiv och snabb tillväxt precis som vi gjort i Europa, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Han uppger att ett viktigt skäl till att Coborn’s valde Greenfood är att Picadeli-barerna kräver en mindre arbetsinsats för butikspersonal jämfört med traditionella salladsbarer. Medan traditionella salladsbarer kan kräva 50 till 60 timmars arbete per vecka, uppskattar Coborn’s att deras medarbetare endast behöver lägga ner 15 timmar per vecka för att sköta en salladsbar från Picadeli.

– Genom att vi digitaliserat våra processer och automatiserat vårt beställningssystem så minskar vi arbetsbördan på butikspersonalen. Det innebär att vi enklare kan skala upp för att möta behoven hos de amerikanska livsmedelsjättarna. Eftersom livsmedelskedjor i USA har utmaningar med utbredd personalbrist är detta en avgörande faktor, det tillåter personalen att fokusera på mer värdeskapande aktiviteter, säger David von Laskowski.

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Stacky's ägare köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2