Under mars månad börjar Ica transportera varor till lager och butiker i Dalarna, Västmanland och Gävleborg med en vätgasdriven lastbil. Syftet är att utforska vätgasens potential för tunga godstransporter i praktiken.
Godstransporterna står idag för drygt sjuttio procent av Ica Sveriges CO2-utsläpp från den egna verksamheten och målet är att ha helt fossilfria vägtransporter senast år 2030. I storstadsregioner ska detta uppnås redan 2025.
För att accelerera arbetet inleder Ica transporter med en vätgasdriven lastbil i samarbete med transportbolaget MaserFrakt. Lastbilen kommer att leverera varor mellan Icas lager och till Ica-butiker i Dalarna, Västmanland och Gävleborg.
Vätgasdrivna tunga transporter är, precis som elektriska med batteridrift, lokalt utsläppsfria, men uppges möjliggöra en högre lastvikt, längre räckvidd och snabbare tankning jämfört med helt batteridrivna alternativ.
– Genom att främja teknisk innovation vill vi på Ica visa vägen mot en mer hållbar och miljövänlig transportsektor. Vi vill utvärdera vätgasens möjligheter att göra våra transporter fossilfria och kombinationen av både låg miljö- och verksamhetspåverkan är väldigt intressant, säger Emma Lindström, logistikdirektör på Ica Sverige.
Den vätgas som ska användas i transporterna är så kallad grön vätgas, där energin som används vid framställningen kommer från förnyelsebara och fossilfria källor. Genom att använda vätgas som bränsle minskas de direkta utsläppen av växthusgaser. Vätgasdrivna lastbilar som drivs av bränslecellsteknik producerar endast vattenånga som utsläpp direkt ur fordonet.
Sedan 2021 har Ica använt elektrifierade transporter i ökande utsträckning och med större lastbilar med längre räckvidd kan större geografiska områden nu täckas. De senaste åren har även biogasanvändningen ökat och står nu för en tredjedel av de drivmedel som Ica använder för transporter till butik och mellan lager.