Vegotrenden tappar fart

PUBLICERAD: 19 mars 2024
UPPDATERAD: 19 mars
Andelen flexitarianer, som äter vegetariskt 2-6 gånger i veckan, har minskat och ligger nu på 27 procent jämfört med 32 procent året innan. Foto: Pressbild

86 procent av svenskarna äter vegetarisk mat vid något tillfälle och en majoritet gör det minst en gång i veckan. Samtidigt minskar andelen flexitarianer. Det visar Axfoods  Vegobarometern 2023.

För första gången sedan Axfood lanserade Vegobarometern har andelen som äter vegetariskt 2-6 gånger i veckan minskat och ligger nu på 27 procent jämfört med 32 procent året innan. Samtidigt fortsätter andelen vegetarianer och veganer att ligga på cirka 6 respektive 2 procent.

– Att vi ser en avmattning i tillväxten är naturligt när vegetarisk mat blivit ett allt vanligare och naturligare inslag i så många svenskars kost. Här ser vi en väldigt tydlig förflyttning över tid. För både klimatets och hälsans skull är det också viktigare att många fortsätter ändra sin kost lite grand – mot mer växtbaserat och mindre kött – än att det blir någon procent fler vegetarianer eller veganer, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

Som tidigare är det bland unga och kvinnor som den vegetariska kosten har starkast fäste. Bland unga är det närmare 75 procent som äter vegetariskt minst en gång i veckan och 14 procent som är vegetarianer (11 procent) eller veganer (3 procent). Bland kvinnor är det 63 procent som äter vegetarisk minst en gång i veckan, medan motsvarande andel hos män är 49 procent. En betydligt större andel kvinnor är vegetarianer (7 procent), jämfört med män (4 procent).

En tydlig trend inom det växtbaserade och vegetariska sortimentet är hybridprodukter som består av både animaliska och växtbaserade råvaror, till exempel Garants Nöt & Grönt-färs som lanserades förra året.

– Den här typen av hybrid- eller 50/50-produkter, där man blandar animaliska och vegetariska råvaror, är ett väldigt bra exempel på hur vi kan göra det enkelt för konsumenten att göra hållbara val, både för klimatet och hälsan, utan att man som konsument behöver förändra sättet man lagar eller äter maten. Samtidigt kan priset till och med ibland bli lägre, då mindre kött går åt. Det här ser vi verkligen är något som konsumenten uppskattar, något vi kommer jobba vidare med och sannolikt också se fler göra, säger Ellinor Puerto, chef sortimentsutveckling på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.

17 procent säger att de kommer att äta mindre kött under det närmaste året, vilket är något färre än förra året. Miljön/klimatet är det starkaste skälet för att avstå från kött (53 procent), följt av hälsoskäl (24 procent) och etiska/djurrättsskäl (14 procent).

Det som främst skulle få fler att välja vegetariskt är lägre priser (40 procent), godare och mer smakfulla produkter (29 procent) och inspiration/recept i butiken (25 procent).

Sammanfattning av resultatet från Vegobarometern 2023:
• 57% av svenskarna äter vegetariskt minst en gång per vecka. Lägger man till alla som äter vegetariskt en gång i veckan eller ibland äter 86% av svenskarna vegetariskt vid något tillfälle.
• Andelen som anger att de aldrig äter vegetariskt ligger på 12% (män 17%, kvinnor 8%).
• Andelen flexitarianer (som äter vegetariskt 2-6 gånger per vecka men inte helt har övergivit kött) minskade till 27% efter att förra året ha varit uppe i 32%.
• Andelen vegetarianer och veganer ligger kvar på omkring 6% respektive 2%. Bland unga (16-34 år) är det 7 gånger fler vegetarianer/veganer än bland äldre (56-79 år).
• 17% anger att de planerar att äta mindre kött under det kommande året, vilket är något färre än tidigare. Betydligt fler kvinnor (22%) och unga (19%) säger att de kommer äta mindre kött än män (13%) och äldre (14%).

Det är åttonde året i rad som Verian (tidigare Kantar/Sifo), på uppdrag av Axfood, har genomfört Vegobarometern. Undersökningen genomfördes 10-13 december 2023 med 1 169 svarande.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312