Foodora lanserar matleveranser med drönare

PUBLICERAD: 14 mars 2024
UPPDATERAD: 21 mars
Foodora Air är en flotta av eldrivna drönare som med hjälp av 5G-teknik från Tele2 kommer att erbjuda leveranser av mat från ett antal restauranger på Värmdö utanför Stockholm. Foto: Pressbild

Foodora kommer att starta matleveranser med 5G-uppkopplade drönare i samarbete med Tele2. De första leveranserna kommer att ske under våren på Värmdö utanför Stockholm. Målet är att expandera drönarleveranserna till fler områden runt om i landet.

Foodora Air är en flotta av eldrivna drönare som med hjälp av 5G-teknik från Tele2 kommer att erbjuda leveranser av mat från ett antal restauranger på Värmdö utanför Stockholm. Leveranserna startar under maj månad och kommer, där det är möjligt, att levereras till kundernas tomt eller trädgård och hissas ner med en vajer från luften. Maten går att beställa via foodoras app.

Målet är att expandera till fler områden i Sverige så att fler orter kan få tillgång till samma service som finns i storstäderna.

– Det här markerar starten för en ny era för hur människor kan få leveranser och vi tror att vi kommer att se fler användningsområden i andra branscher. För Tele2 är partnerskapet med foodora ett exempel på hur vi kan använda 5G-uppkoppling och vår tekniska expertis för att stötta utvecklingen av våra kunders affärsmodeller, säger Stefan Trampus, chef för företagsaffären på Tele2.

– Teknik och uppkoppling har potential att bryta många av de begränsningar som idag finns i glesbygd, där tillgång till olika tjänster och produkter minskat i takt med den kraftiga urbaniseringen.

Drönarna, som har utvecklats av Aerit, har en räckvidd på 21 kilometer och en maximal leveransvikt på 4 kilo. De släpper ut 2 gram koldioxid per kilometer, vilket kan jämföras med traditionella bensin- eller dieseldrivna leveransfordon som släpper ut 143 respektive 110 gram koldioxid per kilometer.

– Vi är stolta över att vara de första i Europa att lansera drönarleveranser på riktigt och vi är glada över att ha Tele2 och Aerit som partners i denna spännande resa. Snabba hemleveranser är en demokratisk fråga enligt mig. Var man är befinner sig i landet ska det vara möjligt att få det man behöver snabbt, som exempelvis mediciner, mat eller dagligvaror. Det ska inte bara vara tillgängligt för människor som valt att bosätta sig i storstäderna, säger Daniel Gustafsson Raba, logistikchef på foodora.

Tele2 kommer att leverera kontinuerlig uppkoppling av drönarna baserad på 5G IoT-teknologi (Internet of Things). Drönarna behöver både korta svarstider och möjlighet att skicka och ta emot stora mängder data, vilket stöds av 5G.

Läs vidare

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel.
Konservburkar

Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen

Lidl Plus har nått två miljoner användare – drygt fyra år efter lanseringen – och rankas idag som branschens mest rekommenderade kundklubb.
fe654a70-4b35-4b07-925e-b90c537f24a3

Norrmejerier rekryterar kvalitetschef från Cytiva

Norrmejeriers nya kvalitetschef Mia Ingvarsson har lång erfarenhet av kvalitetsarbete, senast på Cytivas fabrik i Umeå.
_MG_

Senaste nytt

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel.
Konservburkar

Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen

Lidl Plus har nått två miljoner användare – drygt fyra år efter lanseringen – och rankas idag som branschens mest rekommenderade kundklubb.
fe654a70-4b35-4b07-925e-b90c537f24a3