Martin & Servera satsar på svenska tomater året runt

PUBLICERAD: 8 mars 2024
UPPDATERAD: 8 mars
Samarbetet med Svenska Odlarlaget gör att Martin & Servera kan erbjuda svenska tomater året om. Foto: Magnus Fond

Martin & Servera tecknar ett avtal med Svenska Odlarlaget för att kunna erbjuda svenska tomater året runt. Samarbetet innebär att mer än hälften av de runda tomater och alla kvisttomater som Martin & Servera säljer kommer att vara svenskodlade.

Tomaterna kommer att odlas i Svenska Odlarlagets moderna växthus om tio hektar som byggs i Frövi utanför Örebro. Tack vare spillvärme från industri i närområdet blir odlingen helt cirkulär.

– Tack vare samarbetet med Odlarlaget får Sveriges restauranger möjligheten att servera svenska tomater året runt.Vi vill vara en god kraft i samhället – och på det här sättet stöttar vi de svenska odlarna och stärker samtidigt den svenska livsmedelsförsörjningen, säger Nicklas Schöön, affärsområdeschef för Frukt & Grönt på Martin & Servera Restauranghandel.

Svenska Odlarlaget är en medlemsägd förening som består av frukt- och grönsaksodlare över hela Sverige. De utvecklar, säljer och distribuerar svenska växthusodlade frukter och grönsaker via grossist till den svenska marknaden.

– Vi ser växthusodling som ett resurseffektivt sätt att odla livsmedel. Det gör att vi kan producera stora volymer på en begränsad yta under väldigt kontrollerade former. Genom samarbetet med Martin & Servera tar vi viktiga steg mot självförsörjning av växthusgrönsaker även till Foodservice/HoReCA-sektorn i Sverige, säger Magnus Nilsson, vd på Svenska Odlarlaget.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312