Paulig investerar i Tex Mex- och snacksproduktion i Spanien

PUBLICERAD: 20 februari 2024
UPPDATERAD: 20 februari
Pauligs snacks produceras i koncernens belgiska och spanska fabriker. Foto: Pressbild

Paulig investerar 42 miljoner euro i en ny fabrik för snacksproduktion i Spanien. Byggstart är planerad till 2025 och produktionen beräknas vara i gång 2026.

Med investeringen siktar Paulig på att stärka sin position inom Tex Max- och snackskategorin i Europa.

– Investeringen markerar ett viktigt steg i genomförandet av vår internationella tillväxtstrategi. Vi stärker positionen ytterligare inom Tex Mex- och snackskategorin i Europa, efter förvärvet av snacksföretaget Liven i Spanien 2022. Det här ökar också Pauligs innovationsförmåga inom kategorierna, säger Rolf Ladau, vd och koncernchef för Paulig.

– Snacking är just nu en av de snabbast växande kategorierna inom livsmedelssektorn. Vi är fast beslutna att accelerera lönsam tillväxt inom denna kategori på lång sikt, i samarbete med våra partners. Våra snacks görs av mer hållbara råvaror med bland annat grönsaker, frukter, spannmål, baljväxter och vegetabiliska oljor.

Paulig är verksamt i 13 länder och har produktionsanläggningar i Finland, Sverige, Estland, Storbritannien, Belgien och Spanien. Företagets snacks produceras i de belgiska och spanska fabrikerna.

– Vi planerar att inviga den nya fabriken under 2026. Vi vill vara en pålitlig partner för våra kunder, och med den nya anläggningen är vi dedikerade till att upprätthålla en stabil leverans av innovativa snacks för att möta den växande efterfrågan i framtiden. Vi erbjuder våra kunder högkvalitativa produkter som tillverkas på ett hållbart och effektivt sätt. För närvarande har vi cirka 340 anställda i Spanien och vi förväntar oss att anställa många fler i framtiden”, säger Thomas Panteli, SVP Supply Chain & Sourcing på Paulig.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312