Havredals växtbaserade produkter lanseras i USA

PUBLICERAD: 19 februari 2024
UPPDATERAD: 19 februari
Havredals sortiment av växtbaserade produkter omfattar burgare och färs av bondböna, ärta och havre. Foto: Pressbild

Uppsalabaserade Havredals lanseras på den amerikanska marknaden genom ett distributionsavtal med Performance Food Group i Virginia. Flera distributionsavtal är dessutom på gång på östkusten. 

Med ett distributionsavtal etablerat med Performance Food Group i Virginia och ytterligare partnerskap på väg, introducerar Havredals fyra växtbaserade köttalternativ inom restaurangsektorn längs USA:s östkust, inklusive Virginia, New York och Massachusetts.

Havredals sortiment av växtbaserade produkter omfattar burgare och färs av bondböna, ärta och havre. Produkterna, som imiterar nöt och kyckling, är veganska samt gluten- och sojafria. Enligt en livscykelanalys utförd av Klimato har Haverdals burgare 97,5 procent lägre påverkan på klimatet än en konventionell nötköttsburgare

– Vi strävar efter att göra det enkelt för alla att välja hälsosamt, smakrikt och smart. Om vi alla reducerar vår köttkonsumtion kan vi göra en stor positiv skillnad för vår planet. Vårt uppdrag handlar om att leverera lösningar som gynnar vår hälsa, miljö och välfärden för framtida generationer, säger Katerina Cronstedt, vd för Havredals.

Havredals är ett Uppsalabaserat foodtechbolag som utvecklar och tillverkar växtbaserade livsmedel baserade på svenska och nordiska råvaror. Företaget lanserade sin första produkt, Havredryck Original, i början av 2020. Idag finns Havredals produkter över hela Sverige och på östkusten i USA. Visionen är att bekämpa klimatförändringar och hälsoproblemen i vårt moderna samhälle.

Läs vidare

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Coops medlemmar: Priset inte avgörande för kött

Svenskt ursprung är nästan fem gånger så viktigt som priset när det ska handlas kött, enligt Coops medlemmar.
kött

Alkoholfri öl slår nytt rekord

2024 blev ett rekordår för alkoholfri öl i Sverige – och Carlsberg Sverige stod för nära 80 procent av ökningen.
Unknown

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894