
Axfood skruvar upp tempot för utfasning av fossila drivmedel. Under en tvåårsperiod ska både bolagets egna och inhyrda transporter mellan lager och butiker övergå till att köras på förnyelsebart drivmedel eller el – fem år tidigare än planerat.
Under de senaste åren har Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag, successivt minskat andelen fossila drivmedel med mål om nettonollutsläpp till 2030. Nu ökas utfasningstakten av fossila bränslen till förmån för mer förnyelsebara drivmedel, såsom biogas, RME och HVO, samtidigt som en större del av fordonsflottan elektrifieras. Satsningen beräknas leda till att utsläpp motsvarande drygt 37 000 ton CO2e per år förhindras.
– Vi var tidigt ute med satsningar på utveckling av fordonsflottan, men även för att tillsammans med andra aktörer driva på för en utvecklad infrastruktur för elektrifiering. Vår utökade investering i förnyelsebart och el är därför en tydlig signal till marknaden om att vi växlar upp hållbarhetsarbetet ytterligare, säger Hans Bax, vd för Dagab.
286 tunga och lätta lastbilar ingår idag i Dagabs fordonsflotta. Ungefär hälften av transporterna mellan koncernens lager och butiker, såsom Willys och Hemköp, sker dock med inhyrda transporter. Dessa transporter är idag en av de allra största utsläppsposterna och ett omfattande omställningsarbete pågår tillsammans med åkerierna.
– Miljöpolitiken försvårar just nu näringslivets hållbara omställning. Att reduktionsplikten sänkts gör att de klimatpåverkande utsläppen från transporter ökar, samtidigt som det fördyrar verksamheten för alla företag som har siktet inställt på att ställa om för att gynna såväl klimatet som den egna konkurrenskraften, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
– I stället för att vänta, skyndar vi nu på användningen av förnyelsebara drivmedel och el för såväl egna som inhyrda transporter. Det kommer att kraftig påverka vår utsläppskurva redan under det här året genom minskad klimatpåverkan.
För att sprida risker och möjligheter har Dagab under flera år valt att investera i en diversifierad fordonsflotta med olika typer av lastbilar och drivmedel. En satsning görs även på att elektrifiera delar av fordonsflottan. 2021 togs den första helelektriska tunga lastbilen i drift och året efter utökades flottan med ett 64 ton tungt ellastbilsekipage. Idag finns totalt tre tunga ellastbilar i lastbilsflottan, som successivt ska utökas med fler elfordon.
– Vi gör en satsning på elektrifierade varutransporter under de närmaste åren. Det är ett viktigt led i strävan efter mer hållbara transporter och en verksamhet med nettonollutsläpp, säger Hans Bax.