Agtira tecknar 10-årsavtal med Lidl Sverige

PUBLICERAD: 31 januari 2024
UPPDATERAD: 31 januari
Från vänster: Juuso Mattila och Robert Stekovic, Lidl Sverige, Erik Jonuks, Agtira och Anett Widegreen, Lidl Sverige. Foto: Pressbild

Agtira har tecknat ett avtal med Lidl Sverige med målsättningen att på sikt leverera gurkor till samtliga Lidl-butiker i Sverige.

Avtalet med Lidl innebär att Agtira tecknar sitt första avtal centralt med en livsmedelskedja. Avtalet omfattar en produktionsanläggning om cirka 10 000 kvadratmeter enligt upplägget Farming-as-a-Service (FaaS), där Agtira bygger och driver odlingen åt Lidl Sverige, som i sin tur på sikt kommer att få gurka levererad till Lidls 205 butiker.

– För Lidl Sverige är det viktigt att öka den svenska självförsörjningsgraden och stötta den lokala näringen. Idag är 30 procent av vårt grönsaksutbud från Sverige. Tillsammans med de svenskproducerade gurkorna från Agtiras anläggning kommer vi nu ytterligare kunna utöka andelen svenskproducerade varor i vårt sortiment. På Lidl vill vi göra det enkelt för konsumenten att välja svenskodlat, det här är ett tydligt exempel på hur vi omsätter ord i handling, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Agtira har sedan tidigare kundanläggningar i Sundsvall, Östersund och Skellefteå. Uppförande av en anläggning i Haninge pågår. Från Agtiras största anläggning i Härnösand levereras grönsaker till hela Sverige.

– Detta innebär ett styrkebesked för Agtira som producent, både mot andra kedjor och aktiemarknaden. Vi ser fram emot samarbetet som tar Agtira vidare på resan mot att revolutionera den svenska livsmedelsproduktionen, säger Erik Jonuks, vd för Agtira.

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Stacky's ägare köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2