Agtira tecknar 10-årsavtal med Lidl Sverige

PUBLICERAD: 31 januari 2024
UPPDATERAD: 31 januari
Från vänster: Juuso Mattila och Robert Stekovic, Lidl Sverige, Erik Jonuks, Agtira och Anett Widegreen, Lidl Sverige. Foto: Pressbild

Agtira har tecknat ett avtal med Lidl Sverige med målsättningen att på sikt leverera gurkor till samtliga Lidl-butiker i Sverige.

Avtalet med Lidl innebär att Agtira tecknar sitt första avtal centralt med en livsmedelskedja. Avtalet omfattar en produktionsanläggning om cirka 10 000 kvadratmeter enligt upplägget Farming-as-a-Service (FaaS), där Agtira bygger och driver odlingen åt Lidl Sverige, som i sin tur på sikt kommer att få gurka levererad till Lidls 205 butiker.

– För Lidl Sverige är det viktigt att öka den svenska självförsörjningsgraden och stötta den lokala näringen. Idag är 30 procent av vårt grönsaksutbud från Sverige. Tillsammans med de svenskproducerade gurkorna från Agtiras anläggning kommer vi nu ytterligare kunna utöka andelen svenskproducerade varor i vårt sortiment. På Lidl vill vi göra det enkelt för konsumenten att välja svenskodlat, det här är ett tydligt exempel på hur vi omsätter ord i handling, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Agtira har sedan tidigare kundanläggningar i Sundsvall, Östersund och Skellefteå. Uppförande av en anläggning i Haninge pågår. Från Agtiras största anläggning i Härnösand levereras grönsaker till hela Sverige.

– Detta innebär ett styrkebesked för Agtira som producent, både mot andra kedjor och aktiemarknaden. Vi ser fram emot samarbetet som tar Agtira vidare på resan mot att revolutionera den svenska livsmedelsproduktionen, säger Erik Jonuks, vd för Agtira.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland