Svenskarna mer aktiva i att minska matsvinnet

PUBLICERAD: 30 januari 2024
UPPDATERAD: 30 januari
Foto: Magnus Sandberg

37 procent av svenskarna försöker slänga mindre mat nu jämfört med tidigare år och den främsta anledningen är att spara pengar. Det visar en ny undersökning på uppdrag av Matsmart.

Matsmarts senaste undersökning visar att mer än en tredjedel av befolkningen försöker slänga mindre mat nu jämfört med tidigare år. Endast 7 procent svarar att de inte har som ambition att kasta mindre. Kvinnor försöker i större utsträckning minska sitt matsvinn, det uppger 43 procent, jämfört med 32 procent bland männen.

– Resultatet från undersökningen ger förhoppningar om att matsvinnet i Sverige kommer att ha minskat nästa gång en kartläggning görs, jämfört med när den senaste mätningen gjordes 2021. Det är tydligt att det finns en ökad medvetenhet och vilja i befolkningen att kasta mindre mat. Vi ser också att fler vill köpa produkter med kort utgångsdatum till reducerade priser – vilket hjälper till att minska svinnet ute i handeln, säger Björn Gent, nordisk marknadschef på Matsmart.

Den främsta anledningen till att fler vill minska sitt matsvinn är för att spara pengar. Det svarar närmare hälften, 49 procent. Nästan lika många gör det av miljömässiga skäl (47 procent).

– I takt med att levnadskostnaderna har ökat under en längre period har fler börjat se över hur de kan dra ner på kostnaderna. Även om det såklart är tufft för många svenska hushåll just nu så är det glädjande att se att vi börjat anamma mer cirkulära beteenden och blivit mer måna om att ta tillvara på resurser och inte slösa. Att minska sitt matsvinn är en av de viktigaste sakerna man kan göra för att spara pengar och samtidigt dra ner på sitt klimatavtryck, säger Björn Gent.

Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel, Sifopanelen, 30 november-4 december 2023. Totalt intervjuades 1184 personer i åldern 18-79 år.

Frågorna som ställdes var:
Försöker du/ni i ditt hushåll att slänga mindre mat nu jämfört med tidigare år?
Ja: 37%
Nej: 7%
Jag slänger varken mer eller mindre: 54%
Tveksam, vet ej: 2%

Vilken är den främsta anledningen till att du/ni försöker slänga mindre mat?
För att vara snäll mot miljön: 47%
För att spara pengar: 49%
Annat: 3%
Tveksam, vet ej: 1%

Matsmarts affärsmodell bygger på att rädda mat och andra produkter från att slängas. Det kan röra sig om produkter som fått feltryckta etiketter, ett utgående sortiment eller varor med korta bäst före-datum. Produkterna säljs sedan till kraftigt reducerade priser.

Läs vidare

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Nytt kunskapscentrum för hållbar matproduktion i Alnarp

SLU och Sparbanken Skåne grundar tillsammans ett forsknings- och utbildningscentrum för primärproduktion vid SLU i Alnarp.
SLU och Sparbanken Skånes centrum för primärproduktion_Håkan

Saltrapporten ska hjälpa industrin att minska på saltet

Saltföretaget Salinity gör ett upprop till livsmedelsindustri och beslutsfattare att agera för en sänkning av mängden natrium via salt i maten.
Ur-rapporten-Framsida

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1