Svenskarna mer aktiva i att minska matsvinnet

PUBLICERAD: 30 januari 2024
UPPDATERAD: 30 januari
Foto: Magnus Sandberg

37 procent av svenskarna försöker slänga mindre mat nu jämfört med tidigare år och den främsta anledningen är att spara pengar. Det visar en ny undersökning på uppdrag av Matsmart.

Matsmarts senaste undersökning visar att mer än en tredjedel av befolkningen försöker slänga mindre mat nu jämfört med tidigare år. Endast 7 procent svarar att de inte har som ambition att kasta mindre. Kvinnor försöker i större utsträckning minska sitt matsvinn, det uppger 43 procent, jämfört med 32 procent bland männen.

– Resultatet från undersökningen ger förhoppningar om att matsvinnet i Sverige kommer att ha minskat nästa gång en kartläggning görs, jämfört med när den senaste mätningen gjordes 2021. Det är tydligt att det finns en ökad medvetenhet och vilja i befolkningen att kasta mindre mat. Vi ser också att fler vill köpa produkter med kort utgångsdatum till reducerade priser – vilket hjälper till att minska svinnet ute i handeln, säger Björn Gent, nordisk marknadschef på Matsmart.

Den främsta anledningen till att fler vill minska sitt matsvinn är för att spara pengar. Det svarar närmare hälften, 49 procent. Nästan lika många gör det av miljömässiga skäl (47 procent).

– I takt med att levnadskostnaderna har ökat under en längre period har fler börjat se över hur de kan dra ner på kostnaderna. Även om det såklart är tufft för många svenska hushåll just nu så är det glädjande att se att vi börjat anamma mer cirkulära beteenden och blivit mer måna om att ta tillvara på resurser och inte slösa. Att minska sitt matsvinn är en av de viktigaste sakerna man kan göra för att spara pengar och samtidigt dra ner på sitt klimatavtryck, säger Björn Gent.

Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel, Sifopanelen, 30 november-4 december 2023. Totalt intervjuades 1184 personer i åldern 18-79 år.

Frågorna som ställdes var:
Försöker du/ni i ditt hushåll att slänga mindre mat nu jämfört med tidigare år?
Ja: 37%
Nej: 7%
Jag slänger varken mer eller mindre: 54%
Tveksam, vet ej: 2%

Vilken är den främsta anledningen till att du/ni försöker slänga mindre mat?
För att vara snäll mot miljön: 47%
För att spara pengar: 49%
Annat: 3%
Tveksam, vet ej: 1%

Matsmarts affärsmodell bygger på att rädda mat och andra produkter från att slängas. Det kan röra sig om produkter som fått feltryckta etiketter, ett utgående sortiment eller varor med korta bäst före-datum. Produkterna säljs sedan till kraftigt reducerade priser.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland