Löfbergs har kartlagt svenskarnas kaffevanor

PUBLICERAD: 30 januari 2024
UPPDATERAD: 30 januari
Anders Thorén är kommunikationschef på Löfbergs. Foto: Pressbild

4 av 5 svenskar dricker kaffe regelbundet och bryggkaffet är ohotad favorit. Det visar den första upplagan av Kafferapporten, en omfattande undersökning av svenskarnas kaffevanor som presenteras av Löfbergs.

Få drycker har en lika stark position hos svenskarna som kaffe. Kafferapporten 2024 visar till och med hundraprocentigt kaffedrickande i vissa åldrar.

– Vi studerar just nu det svenska fikafenomenet och vilken roll kaffet spelar i fikastunden. Där kan vi se att kaffe är det de allra flesta associerar med fika. Utan kaffe, inget fika, säger Henrik Scander, lektor vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan, som är intervjuad i rapporten.

Kafferapporten är en omfattande rapport om svenskarnas kaffevanor och är först i sin storlek. Över 3 000 svenskar i hela landet har intervjuats och Löfbergs hoppas genom rapporten få ännu bättre förståelse för svenskarnas kaffevanor.

– Det har gjorts en del rapporter kring fika, men dels är de inte specifikt fokuserade på kaffe och dels är de daterade. Vi tror att kaffebranschen behöver en rapport av den här digniteten, ett material vi hoppas kunna presentera årligen, säger Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs.

Några resultat från rapporten:
• 4 av 5 svenskar dricker kaffe regelbundet.
• Bryggkaffet är ohotad etta: 72 procent dricker oftast det.
• Morgonkoppen är favoriten: 2 av 3 svarar att det är den viktigaste koppen
• Svenskarna gör tidig kaffedebut: 1 av 5 började dricka kaffe när de är 14 år eller yngre.
• Mamma lär oss dricka kaffe. På frågan ”Vem lärde dig dricka kaffe?” svarar 24 procent mamma vilket placerar mammorna i topp.

Det stora intervjuunderlaget i Kafferapporten 2024 möjliggör också regionala nedbrytningar i Sveriges samtliga län och storstäder. Några regionala skillnader: Östgötar dricker mest bryggkaffe – 85 procent väljer brygg oftast, medan bara 57 procent i Norrbotten gör det. Värmlänningarna älskar sitt kokkaffe – 8 procent dricker oftast kok (jämfört med 3 procent i rikssnitt).

Rapporten bygger på en undersökning som Kantar Sifo gjort där 3 802 personer i åldern 18-79 år intervjuades.

Kafferapporten kan laddas ner i sin helhet här

Läs vidare

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210