Arla vill köpa delar av Semperfabriken i Götene

PUBLICERAD: 24 januari 2024
UPPDATERAD: 1 februari
Semperfabriken i Götene producerar olika typer av gröt, välling, modersmjölksersättning, glutenfria mixer samt mjölkpulver till andra livsmedelsproducenter. Foto: Pressbild

Arla har inlett förhandlingar med Semper, som är en del av schweiziska Hero Group, om att köpa delar av koncernens anläggning i Götene. 

Hero Group har för avsikt att lägga ner tillverkningen i Götene, och Arla har därför inlett förhandlingar om att köpa delar av anläggningen.

Semperfabriken i Götene producerar olika typer av gröt, välling, modersmjölksersättning, glutenfria mixer samt mjölkpulver till andra livsmedelsproducenter.

– Diskussionerna handlar inte om att ta över några varumärken, kunder eller produkter. Vi är bara intresserade av att köpa utrustningen som behövs för att tillverka mjölkpulver till industrimarknaderna, säger Marika Lifbom, chef på Arlas mejeri i Götene.

Om förhandlingarna går i lås kommer Arla att förvärva delar av Sempers befintliga utrustning inklusive de tre torktornen samt marken och byggnaderna inom fabriksstängslet.

Medarbetarna på Arla och Semper informerades om planerna tidigare i dag, och lokala fackliga förhandlingar har påbörjats.

– Götene mejeri är en av Arlas största anläggningar i Sverige med cirka 450 anställda. Vi söker därför kontinuerligt efter nya kollegor och vi kommer att göra vad vi kan för att stödja de lokala jobben i Götene, säger Marika Lifbom.

Hero Groups beslut att inleda förhandlingar med facket är en konsekvens av förändrade marknads-förutsättningar med lägre konsumtion av modersmjölksersättning och lägre barnafödslar samt minskad efterfrågan från Kina. Koncernen har också flyttat sitt strategiska fokus från denna kategori, samt från glutenfria produkter och B2B-produktion.

− Förändrade marknadskrafter och strategiskt fokus har resulterat i en mycket lägre produktion än förväntat vid vår anläggning i Götene vilket innebär att vi inte kan bedriva en effektiv och konkurrenskraftig verksamhet. Det är därför vi har inlett överläggningar med facket, säger Jim Frandsen, vd och nordeuropachef för Hero Group.

Läs vidare

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor