De kan vinna Sjömatspriset

PUBLICERAD: 16 januari 2024
UPPDATERAD: 16 januari
Sjömatsprisfinalisterna: Martin Kuhlin, Sweden Pelagic, Anna Martinsson som skapat Savolax samt Johan Ljungquist och Mikael Olenmark, Gårdsfisk. Foto: Pressbild

Sweden Pelagic, Anna Martinsson som har skapat Savolax och Gårdsfisk. De är de tre finalisterna till det nyinstiftade Sjömatspriset som delas ut under Nordic Seafood Summit 2024.

Det nyinstiftade Sjömatspriset syftar till att hylla individer, företag och organisationer som på framträdande och långsiktiga sätt bidrar till utvecklingen av den svenska sjömatsnäringen. Priset är ett erkännande till dem som genom innovationer, projekt eller produkter har skapat genomslagskraft och konkurrenskraft för sjömaten, samtidigt som de säkerställer hållbarhet – både miljömässigt och kommersiellt.

– Vi är väldigt glada att presentera tre mycket värdiga kandidater som har gjort stor skillnad för sjömaten i Sverige, säger Lillemor Lindberg, innovationsledare på Innovatum Science Park och jurymedlem.

Totalt kom ett drygt fyrtiotal nomineringar in. Här är juryns motiveringar till valet av de tre finalisterna:

Gårdsfisk banar väg för hållbart vattenbruk, bland annat genom att låta svenska bönder föda upp fisk på sina gårdar. Med visionen att producera världens mest hållbara fisk har de skapat en imponerande värdekedja från avel och bearbetning till attraktiva konsumentprodukter i butik. Genom att odla snabbväxande, robusta fiskar som är vana vid nära samvaro visar de vägen för en miljövänlig framtid. Gårdsfisks fokus på att använda fiskspillning i jordbruket, producera hållbara foder och förbättra fiskvälfärden visar deras starka engagemang för hållbarhet. Ett företag som inte bara odlar fisk, utan också visar vägen för framtida möjligheter och innovationer – och samtidigt har ett starkt kommersiellt fokus på konsument.”

”Sweden Pelagic strävar inte bara efter kommersiell framgång utan ser också till att gynna samhället, fisket, sjömatsindustrin och en hållbar utveckling. För deras enastående insatser inom innovation, hållbarhet och främjande av Sveriges fiskeresurs är Sweden Pelagic en välförtjänt finalist i Sjömatspriset 2024. Ett exempel på företagets framåtsträvan är produktionen av sillfärs från restströmmar. Sweden Pelagic har med Martin Kuhlin i spetsen trott på forskningen och satsat på att omsätta en innovation till faktisk produkt, samtidigt som Sverige på detta sätt kan öka värdet på sin fiskeresurs. Sweden Pelagics oavbrutna strävan efter att skapa en bättre och mer hållbar framtid för sjömatsindistrin i stort förtjänar erkännande och uppmuntran. Dess bidrag till branschen är av stor betydelse för både nuvarande och kommande generationer.”

”Anna Martinsson skaparen av Savolax, formade en kulinarisk revolution från att ha sålt rökar 1992 till att bli världsledande inom rökning av lax. Med respekt för råvara och hantverk – tillsammans med innovationskraft – har Savolax i tur och ordning erövrat fiskhandlare, dagligvaruhandeln, Nobels meny och internationella gourmetkrogar. Från Skarpsillen till Västra Gastronomiska Akademins diplom har varje utmärkelse varit en hyllning till Annas passion.”

I Sjömatsprisjuryn sitter Krishan Kent, Fiskbranschens Riksförbund Teija Aho, SFPO, Tord Lundquist, Fisk idag, Filip Ekander, Svensk Dagligvaruhandel, Lillemor Lindberg, Innovatum Science Park och Linda Frithiof, Sjömatsfrämjandet.

Vinnaren av Sjömatspriset belönas, förutom med äran, med 30 000 kronor. Ikano Bank är huvudsponsor till priset som delas ut under Nordic Seafood Summits första dag den 24 januari.

Läs vidare

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623

Ica Sverige storsatsar på svenska tomater

Ica Sverige har inlett ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka andelen svenskodlade tomater i sina butiker året om.
ICA

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623