Livsmedelsbutiker viktiga för kommunernas krisberedskap

PUBLICERAD: 9 januari 2024
UPPDATERAD: 11 januari
Ulrika Dahlin är ansvarig för beredskapsfrågor på Svensk Dagligvaruhandel. Foto: Roberth Björk

Landets kommunpolitiker är överens om att livsmedelsbutikerna spelar en viktig roll för kommunens krisberedskap. Det visar en enkät som branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har låtit genomföra.

93 procent av de kommunpolitiker som deltog i Svensk Dagligvaruhandels enkät om kommunens krisberedskap anser att livsmedelsbutikerna spelar en viktig roll – och det finns en politisk enighet i frågan.

Landets lokalpolitiker är överens om att livsmedelsbutikerna spelar en viktig roll för kommunens krisberedskap, något som dagligvarubranschen är positiv till och vill bidra till. Men utmaningen är att vi upplever att många kommuner inte vet hur de ska arbeta med frågan. Arbete med det civila beredskapsarbetet har hittills främst skett på nationell och myndighetsnivå. För att säkra en lokal civil beredskap behövs samordning med alla Sveriges kommuner. Våra medlemsföretag har butiker runt om i hela Sverige, vi vill inte hamna i ett läge där vi har 290 olika tolkningar av hur det lokala beredskapsarbetet ska genomföras, säger Ulrika Dahlin, ansvarig för beredskapsfrågor på Svensk Dagligvaruhandel.

Svensk Dagligvaruhandel har varit representerat på plats under Folk och Försvars Rikskonferens i Sälen som avslutades den 9 januari. Organisationen skriver i ett pressmeddelande:

”En trygg och robust livsmedelsförsörjning handlar om samarbeten. Förutom tydliga samarbeten genom hela livsmedelskedjan, från primärproduktion till tillverkning och handel, måste viktiga samhällssystem som transportinfrastruktur, elförsörjning, tele- och datakommunikationer fungera på nationell, regional och kommunal nivå.”

Ulrika Dahlin lyfter fram dagligvaruhandelns viktiga roll som distributör av livsmedel och andra samhällsviktiga tjänster under pandemin.

 Branschen visade att i tid av kris gick det att upprätthålla en fungerande verksamhet. Redan innan pandemin förde vi en dialog med departement, myndigheter och andra organisationer om Sveriges livsmedelsförsörjning. I söndags var ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin tydlig med att tiden att agera är nu, och vi är redo att intensifiera dialogen ytterligare. I dialog framåt är det vår förhoppning är att kommunerna inkluderas i större utsträckning.

Enkäten skickades ut via mejl till alla Sverige kommunpolitiker under oktober 2023. Totalt svarade 3 792 personer, vilket är cirka 12 procent av Sverige kommunpolitiker.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland