Svensk tradition och innovation på Grüne Woche 2024

PUBLICERAD: 19 december 2023
UPPDATERAD: 19 december
Älgburgare från Sverige är populära bland de tyska besökarna på Grüne Woche i Berlin. Foto: Ludewig Bernhard

Den 19 januari 2024 står Sveriges monter redo att ta emot 300 000 besökare på den internationella livsmedels- och jordbruksmässan Grüne Woche i Berlin. Där får svenska företag tillfälle att presentera livsmedel producerade i Sverige för den internationella marknaden.

Förberedelserna pågår för att få allt på plats till invigningen av Grüne Woche 2024 i Berlin den 19 januari. Den svenska montern med rödmålade stugor kommer att invigas av bland andra Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin och Sveriges ambassadör i Berlin Veronika Wand-Danielsson.

– Vårt mål är att stärka bilden av Sverige som livsmedelsexportör och unikt destinationsmål genom måltidsupplevelser. Mässan är också ett viktigt tillfälle för producenterna att testa den internationella marknaden och få direkt återkoppling från kunderna. Nu ser vi fram emot att låta årets deltagare presentera sina spännande produkter, säger Camilla Bender Larson, näringsutvecklare på Jordbruksverket och uppdragsledare för den svenska satsningen.

Devisen ”Se, smaka och upplev Sverige” förstärks 2024 med en yta för fiskeguider i den svenska montern. Fisketurism lockar allt fler internationella gäster och Jordbruksverket tar även tillfället i akt att informera om hur den viktiga svenska allemansrätten fungerar.

– Årets svenska landslag representerar produkter som står för både tradition och innovation. Här finns allt från de populära älgfärsburgarna och inlagd sill till hantverksöl och knäckebröd tillverkat med sockertång säger Camilla Bender Larson.

Flera av de svenska deltagarna på 2024 års mässa är nya och får handledning och praktiskt stöd från Jordbruksverket. Tidigare års deltagare har också delat med sig av erfarenheter och nya samarbeten har uppkommit mellan företagen i montern.

– En positiv effekt för deltagarna är att knyta nya kontakter och att få inspiration. Det är en bonus när en sådan utveckling startar redan i förberedelserna på hemmaplan. Vi har några företag som kombinerar sina produkter i erbjudandet och i provsmakningar. Det är värdefullt, säger Camilla Bender Larson.

Utställare på Grüne Woche 2024:

Hantverksbryggare från hela Sverige: Beerbliotek, Bustad Brewing Co, Göteborgs Nya bryggerier, Lundabryggeriet AB, Smögenbryggar’n, The Pine Ridge Brewery, The Uncharted Brewing Company

Skedvi Bröd tillverkar knäckebröd enligt traditionella hantverksmetoder.

Mjödhamnen är en pionjär inom mjöd i Sverige.

Mossagården arbetar med ekologisk odling, måltidsturism och produktion av produkter av hampafrön.

Prinsens Sill och Sallader producerar sill, sallader och såser inom premiumsegmentet.

Lanthandeln Sonarp producerar och säljer mousserande, alkoholfri dryck under varumärket Ängabackens Björksoda.

Petersborgs Gård medverkar på mässan tillsammans med Österlens Kött & Vilt Brösarp som producerar en älgkorv att serveras tillsammans med Petersborgs senap.

Skånsk Chili bedriver ekologiskt certifierad chiliodling och tillverkning av chilisåser.

OMG Plantbased Food AB: Startupföretag grundat 2020 som gör ekologiska växtbaserade livsmedel under varumärket Oh Mungood!.

Ocean Next: Nystartat bolag vars mål är att utveckla nya matprodukter och koncept kopplade till sockertång och andra marina råvaror. Primär produkt på mässan är ett fröknäcke med sockertång.

Älgburgare: I regi av Christoffer-Robins Mat AB erbjuds besökarna på Grüne Woche en älgburgare med råvaror från Värmland.

Österlenkryddor har en ekologisk frilandsodling av kryddor och hantverksmässig tillverkning av kryddblandningar.

Läs mer om Sveriges deltagande på Grüne Woche 2024 här

Läs vidare

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623

Ica Sverige storsatsar på svenska tomater

Ica Sverige har inlett ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka andelen svenskodlade tomater i sina butiker året om.
ICA

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623