
Coops insamling till Mustaschkampen resulterade i totalt 1,3 miljoner kronor till Prostatacancerförbundets arbete.
Under november månad gick en del av försäljningen av Coops egna varumärken Xtra, Coop, Änglamark och Gourmet till insamlingen Mustaschkampen. Dessutom kunde medlemmar omvandla medlemspoäng till kronor och skänka dem till Mustaschkampen. Kampanjen syntes även i Coops tv-reklam under veckorna 45 och 47.
– Det har varit tydligt och enkelt för våra kunder att förstå vad de ska handla för att bidra, säger Coop Sveriges marknadschef Johan Öhlin.
Han säger att kampanjen har två huvuduppgifter:
– Dels vill vi samla in pengar, dels väcka engagemang och öka kännedomen i en viktig fråga. Prostatacancer drabbar många, inte bara dem som blir sjuka. Alla känner i dag någon som har råkat ut för detta.
Prostatacancerförbundet är en riksorganisation med 29 lokala patientföreningar som tillsammans verkar för ökad kunskap om prostatacancer. För att nå sin vision ”En framtid utan prostatacancer” stödjer förbundet forskning och utveckling genom Prostatacancerfonden och driver även påverkansarbete för en bättre prostatacancervård samt sprider information och kunskap om sjukdomen.
– Samarbetet med Coop fortsätter att leverera ett viktigt bidrag. Tack vare dessa generösa gåvor kan vi fortsätta bevilja medel till svensk prostatacancerforskning och dela ut stipendier för kompetensutveckling till sjukvårdspersonal och patientföreträdare, säger Per-Anders Nygård, kampanjledare för Mustaschkampen.