Coop samlade in miljonbelopp till Mustaschkampen

PUBLICERAD: 15 december 2023
UPPDATERAD: 15 december
Under veckorna 45 och 47 syntes kampanjen för Mustaschkampen i Coops tv-reklam. Foto: Coop Sverige

Coops insamling till Mustaschkampen resulterade i totalt 1,3 miljoner kronor till Prostatacancerförbundets arbete.

Under november månad gick en del av försäljningen av Coops egna varumärken Xtra, Coop, Änglamark och Gourmet till insamlingen Mustaschkampen. Dessutom kunde medlemmar omvandla medlemspoäng till kronor och skänka dem till Mustaschkampen. Kampanjen syntes även i Coops tv-reklam under veckorna 45 och 47.

–  Det har varit tydligt och enkelt för våra kunder att förstå vad de ska handla för att bidra, säger Coop Sveriges marknadschef Johan Öhlin.

Han säger att kampanjen har två huvuduppgifter:

– Dels vill vi samla in pengar, dels väcka engagemang och öka kännedomen i en viktig fråga. Prostatacancer drabbar många, inte bara dem som blir sjuka. Alla känner i dag någon som har råkat ut för detta.

Prostatacancerförbundet är en riksorganisation med 29 lokala patientföreningar som tillsammans verkar för ökad kunskap om prostatacancer. För att nå sin vision ”En framtid utan prostatacancer” stödjer förbundet forskning och utveckling genom Prostatacancerfonden och driver även påverkansarbete för en bättre prostatacancervård samt sprider information och kunskap om sjukdomen.

– Samarbetet med Coop fortsätter att leverera ett viktigt bidrag. Tack vare dessa generösa gåvor kan vi fortsätta bevilja medel till svensk prostatacancerforskning och dela ut stipendier för kompetensutveckling till sjukvårdspersonal och patientföreträdare, säger Per-Anders Nygård, kampanjledare för Mustaschkampen.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312