Coop samlade in miljonbelopp till Mustaschkampen

PUBLICERAD: 15 december 2023
UPPDATERAD: 15 december
Under veckorna 45 och 47 syntes kampanjen för Mustaschkampen i Coops tv-reklam. Foto: Coop Sverige

Coops insamling till Mustaschkampen resulterade i totalt 1,3 miljoner kronor till Prostatacancerförbundets arbete.

Under november månad gick en del av försäljningen av Coops egna varumärken Xtra, Coop, Änglamark och Gourmet till insamlingen Mustaschkampen. Dessutom kunde medlemmar omvandla medlemspoäng till kronor och skänka dem till Mustaschkampen. Kampanjen syntes även i Coops tv-reklam under veckorna 45 och 47.

–  Det har varit tydligt och enkelt för våra kunder att förstå vad de ska handla för att bidra, säger Coop Sveriges marknadschef Johan Öhlin.

Han säger att kampanjen har två huvuduppgifter:

– Dels vill vi samla in pengar, dels väcka engagemang och öka kännedomen i en viktig fråga. Prostatacancer drabbar många, inte bara dem som blir sjuka. Alla känner i dag någon som har råkat ut för detta.

Prostatacancerförbundet är en riksorganisation med 29 lokala patientföreningar som tillsammans verkar för ökad kunskap om prostatacancer. För att nå sin vision ”En framtid utan prostatacancer” stödjer förbundet forskning och utveckling genom Prostatacancerfonden och driver även påverkansarbete för en bättre prostatacancervård samt sprider information och kunskap om sjukdomen.

– Samarbetet med Coop fortsätter att leverera ett viktigt bidrag. Tack vare dessa generösa gåvor kan vi fortsätta bevilja medel till svensk prostatacancerforskning och dela ut stipendier för kompetensutveckling till sjukvårdspersonal och patientföreträdare, säger Per-Anders Nygård, kampanjledare för Mustaschkampen.

Läs vidare

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Coops medlemmar: Priset inte avgörande för kött

Svenskt ursprung är nästan fem gånger så viktigt som priset när det ska handlas kött, enligt Coops medlemmar.
kött

Alkoholfri öl slår nytt rekord

2024 blev ett rekordår för alkoholfri öl i Sverige – och Carlsberg Sverige stod för nära 80 procent av ökningen.
Unknown

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894