Pressbyrån och 7-Eleven matchas med lokala matbanker

PUBLICERAD: 7 december 2023
UPPDATERAD: 7 december
Julia Berglund, Ätbart, och Linnnéa Borgström, Reitan Convenience Sverige. Foto: Pressbild

Reitan Convenience Sverige inleder ett samarbete med den ideella föreningen Ätbart. Samarbetet går ut på att koppla ihop matbanker runt om i landet med sina närmaste Pressbyrån eller 7-Eleven för donationer av mat och fika som blir över.

Den ideella organisationen Ätbart grundades 2019 för att minska matsvinnet i Sverige. Det senaste året har organisationen genomfört en landsomfattande kartläggning av matbanker och i dag är ett stort antal matbanker anslutna till Ätbarts nätverk. Under vintern 2023 inleds därför ett storskaligt matchningsarbete mellan matbankerna och de drygt 400 Pressbyråer samt 7-Eleven runtom i landet.

– Tyvärr slängs det väldigt mycket livsmedel i samhället – som i de flesta fall går helt utmärkt att äta. På Reitan Convenience Sverige arbetar vi aktivt för att minska vårt matsvinn och arbetar på flera fronter för att nå våra mål. Genom vårt samarbete med Ätbart kan vi minska mängden överblivna varor ännu mer, samtidigt som vi får en möjlighet att stötta dem som har det tufft, säger Linnéa Borgström, HR- och Hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige.

När matchningen är gjord säkerställer Ätbart att parterna har tillgång till relevant information om bland annat livsmedelshantering och regelverk.

– På Ätbart ser vi i dag ett ökat behov av matdonationer där matbankerna möter fler människor i utsatthet än vad de kan tillgodose. Därför är vi mycket glada över detta rikstäckande samarbete med Reitan Convenience Sverige där vi tillsammans kan bidra till att mer mat når behövande istället för att kastas, säger Julia Berglund, verksamhetsutvecklare för Svenska matbanksnätverket på Ätbart.

Reitan Convenience Sveriges målsättning är att ha ställt om verksamheten till cirkulära flöden samt nollavfall senast 2030.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland