Zoégas julkaffe stöttar skolbarn med köksträdgård

PUBLICERAD: 6 december 2023
UPPDATERAD: 6 december
Designen på Zoégas julkaffe 2023 är tecknad för hand och framtagen av illustratören Björn Rudnert, som har inspirerats av Östafrika och Zoégas hållbarhetsprogram Coffee by Women. Foto: Pressbild

Zoégas julkaffe 2023 är en mörkrostblandning med toner av mandarin och fikon. Signaturbönan kommer från Rwenzori-regionen i Uganda, där Zoégas stöttar skolbarn med en köksträdgård.

Zoégas julkaffe 2023 har en signaturböna från Rwenzori-regionen i Uganda som har blandats med bönor från Brasilien och Etiopien. Kaffet är en mörkrostblandning av Arabicabönor i begränsad upplaga

– Årets julkaffe innehåller toner av mandarin och fikon, vilket ger en fin balans mellan fruktighet och sötma med en lätt syrlig eftersmak, säger Lisa Irell, Senior Brand Manager på Zoégas.

Varje år investerar Zoégas i ett hållbarhetsprojekt kopplat till regionen för julkaffets signaturböna. I år har Zoégas valt att stötta skolan i Rwenzori-regionen med en köksträdgård, där elever sköter odling av grönsaker och fruktträd. Skolan har tidigare haft utmaningar med att tillhandahålla skolmat, vilket lett till att vissa elever inte kunnat närvara vid undervisningen.

– Tanken med årets projekt är att barnen får lära sig sköta odlingen och samtidigt får utbildning om näringslära och matlagning. Genom projektet ökar tillgången till mat, vilket också innebär ökade möjligheter för eleverna att gå till skolan, säger Minette Rosén, råkaffeansvarig på Zoégas.

Zoégas har tidigare bidragit med stöd till samma skola, då i form av renovering av toaletter och hygienutrymmen.

– Grundfilosofin är att vårt hållbarhetsarbete ska genomsyra hela verksamheten och vara ett långsiktigt och pragmatiskt åtagande. Vi jobbar långsiktigt med hållbarhet genom hela kaffekedjan, från böna till kopp, säger Minette Rosén.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2