Sockerfritt och "sleek can" är årets julmusttrender

PUBLICERAD: 24 november 2023
UPPDATERAD: 24 november
Apotekarnas julmust med apelsinsmak är en av årets julmustnyheter. Foto: Pressbild

Traditionell must med smak av apelsin och kardemumma och sockerfri must på burk är starka trender när Sveriges Bryggerier sammanfattar årets nyheter inom julmust.

Varje år konsumeras över 40 miljoner liter must i Sverige, varav 60 procent säljs under december månad. Bryggerierna jobbar flitigt med smakutveckling för att bredda sortimentet och skapa större intresse. Bland trenderna i år märks tydligt att sockerfria alternativ ökar, och då gärna i ”sleek cans”, det vill säga smalare och högre burkar.

– Vi har sedan tidigare sett en stark trend av sockerfritt inom läsk, men det är först nu vi även börjar se samma trend inom musten. Kanske beror det på att vi vant oss vid den sockerfria smaken. Den sockerfria trenden går också hand i hand med de smalare burkarna som ofta upplevs som trendigare av konsumenterna, säger Anna-Karin Fondberg, vd för Sveriges Bryggerier.

Säsongen för must blir allt längre, enligt Jörgen Spens, försäljningschef på Krönleins Bryggeri:

– Vi ser en ökad försäljning redan i oktober. Framförallt är det sockerfri julmust som växer. I takt med fler förpackningar och smaker blir must en allt större kategori. ”On-the-go” är ett kundsegment som ökar.

Här är ett axplock av årets julmustnyheter:
• Carlsberg Sverige uppdaterar klassikern Apotekarnes Julmust med en ny sockerfri version med apelsinsmak.
• Hammars Bryggeri satsar på sockerfri julmust och sleek can för att även bli en must ”on the go”.
• Spendrups utmanar julens traditionella färg och smak med Trocamust och en digital interaktiv ”Gulkalender”.
• Många bryggerier erbjuder fatlagrade julmuster med lite vuxnare smak.
• Andra kategorier än läsk lanserar produkter med mustsmak. I år har det till exempel kommit en must-saft och energidryck med smak av must.
• Herrljunga Drycker gör ett omtag på sin traditionella Julmust Original från 1911. Flaskan som en gång var i glas är numera i en brun PET, som liknar dåtidens glasflaska, med en traditionell etikett funnen i Herrljungas arkiv.

Fakta om julmust:
Julmusten kom till Sverige t i början av 1900-talet tack vare läskfabrikören Robert Roberts i Örebro som skickade sin son till Tyskland för att studera kemi och komma hem med ett alkoholfritt alternativ till öl. Julmust blev snabbt en favorit på det svenska julbordet och grundreceptet är fortfarande en välhållen hemlighet hos familjen Roberts. Cirka 98 procent av all julmust vi dricker tillverkas av samma läskessens som fortfarande blandas till i Örebro. Grundessensen innehåller bland annat kolsyrat vatten, humle, maltarom, socker, färgämne, citronsyra, aromämnen, kryddextrakt och konserveringsämnen. Essensen levereras till bryggerierna som i många fall tillsätter ytterligare aromämnen eller extrakt för att sätta sin egen prägel på musten. Det är enbart etiketten som skiljer julmust från påskmust.
Källa: Svergies Bryggerier

Läs vidare

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Felix lanserar hybridköttbulle med ärta och nötfärs

I Fellix nya hybridköttbulle har hälften av nötköttet ersatts med ärtprotein.
artikel-felix-notkottbulle-arta-potatis-brunsas-1600x1000

Kaffesump bryggs till kombucha

Pressbyråns living lab PBX och dryckesföretaget ICHA lanserar ICHA Kombucha Chai Coffee Grounds bryggd på kaffesump.
ICHA COFFEE GROUNDS (003)

Arla Jörd – växtbaserat av svensk havre

Arla lanserar sex växtbaserade produkter av havre under varumärket Jörd.
Skärmavbild 2024-02-15 kl. 15.42.57

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623