Rutasoka lanserar årets vinterkaffe – Sherehe

PUBLICERAD: 16 november 2023
UPPDATERAD: 16 november
Foto: Pressbild

I slutet av november lanserar Rutasoka sitt vinterkaffe Sherehe, som betyder ”fira” på swahili. Namnet är en hyllning till Rutasokas kunder och det pågående åtagandet att stötta kaffebönderna i Kongo och Burundi.

Sherehe är en blandning av utvalda kaffebönor från plantager i Kongo och Burundi. Smaken beskrivs som rik och fyllig med milda inslag av choklad och citrusfrukter, varsamt balanserade med toner av röda bär, ingefära och kola.

– Efter succén med vårt julkaffe, som har blivit ett återkommande inslag i vårt vintersortiment, är vi glada att kunna utvidga produktutbudet ytterligare tillsammans med Lidl, säger Rutasokas vd Rebu Burubwa.

Vinterkaffet stöttar Rutasokas mission att plantera fler nya kaffeplantor hos kaffebönderna.

– Genom samarbetet med Lidl och alla som dricker vinterkaffet kommer 10 000 nya kaffeplantor att delas ut till kaffebönderna i Kongo. Detta är ett bevis på vår beslutsamhet att skapa en positiv inverkan och främja hållbarhet inom kaffeproduktionen, berättar Rebu Burubwa.

Sherehe kommer att säljas på alla Lidl-butiker från vecka 47.

Läs vidare

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48

X:-tra sänker ordinarie pris på över 500 varor

Coops lågpriskedja X:-tra sänker priserna på en större del av sortimentet i samtliga 58 butiker.
xtra

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48