Atria Sweden planerar att spara cirka 30 miljoner kronor om året i minskade personalkostnader. Det innebär att 35 anställda varslas.
Atria Sweden, med varumärken som Sibylla, Lönneberga, Lithells och Ridderheims, planerar ett effektiviseringsprogram för att uppnå målen i affärsstrategin, förbättra sin konkurrenskraft samt anpassa företaget till förändringarna på marknaden. Orsaken uppges vara höga råvarukostnader, ökad inflation och en svag krona som har lett till förändrade konsumtionsmönster och tuffa prisförhandlingar med handeln.
– Vi har definierat förbättrad effektivitet och en lättrörlig verksamhet som vårt strategiska mål. Genom det ska vi uppnå ett bättre ekonomiskt resultat och lönsam tillväxt i Sverige de kommande åren. Det är förstås tråkigt att behöva lämna besked om uppsägningar till våra medarbetare, men vi behöver bygga en effektiv och konkurrenskraftig organisation för att säkra Atria Swedens framtid, säger Jarmo Lindholm, Executive Vice President på Atria Sweden.
Effektiviseringsprogrammet beräknas ge årliga besparingar på cirka 30 miljoner kronor i personalkostnader. Besparingen beräknas delvis realiseras under andra kvartalet 2024 och i sin helhet från början av 2025.