Atria Sweden varslar 35 anställda

PUBLICERAD: 16 november 2023
UPPDATERAD: 21 mars
Jarmo Lindholm, Executive Vice President, Atria Sweden. Foto: Atria

Atria Sweden planerar att spara cirka 30 miljoner kronor om året i minskade personalkostnader. Det innebär att 35 anställda varslas.

Atria Sweden, med varumärken som Sibylla, Lönneberga, Lithells och Ridderheims, planerar ett effektiviseringsprogram för att uppnå målen i affärsstrategin, förbättra sin konkurrenskraft samt anpassa företaget till förändringarna på marknaden. Orsaken uppges vara höga råvarukostnader, ökad inflation och en svag krona som har lett till förändrade konsumtionsmönster och tuffa prisförhandlingar med handeln.

– Vi har definierat förbättrad effektivitet och en lättrörlig verksamhet som vårt strategiska mål. Genom det ska vi uppnå ett bättre ekonomiskt resultat och lönsam tillväxt i Sverige de kommande åren. Det är förstås tråkigt att behöva lämna besked om uppsägningar till våra medarbetare, men vi behöver bygga en effektiv och konkurrenskraftig organisation för att säkra Atria Swedens framtid, säger Jarmo Lindholm, Executive Vice President på Atria Sweden.

Effektiviseringsprogrammet beräknas ge årliga besparingar på cirka 30 miljoner kronor i personalkostnader. Besparingen beräknas delvis realiseras under andra kvartalet 2024 och i sin helhet från början av 2025.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt