Atria Sweden varslar 35 anställda

PUBLICERAD: 16 november 2023
UPPDATERAD: 21 mars
Jarmo Lindholm, Executive Vice President, Atria Sweden. Foto: Atria

Atria Sweden planerar att spara cirka 30 miljoner kronor om året i minskade personalkostnader. Det innebär att 35 anställda varslas.

Atria Sweden, med varumärken som Sibylla, Lönneberga, Lithells och Ridderheims, planerar ett effektiviseringsprogram för att uppnå målen i affärsstrategin, förbättra sin konkurrenskraft samt anpassa företaget till förändringarna på marknaden. Orsaken uppges vara höga råvarukostnader, ökad inflation och en svag krona som har lett till förändrade konsumtionsmönster och tuffa prisförhandlingar med handeln.

– Vi har definierat förbättrad effektivitet och en lättrörlig verksamhet som vårt strategiska mål. Genom det ska vi uppnå ett bättre ekonomiskt resultat och lönsam tillväxt i Sverige de kommande åren. Det är förstås tråkigt att behöva lämna besked om uppsägningar till våra medarbetare, men vi behöver bygga en effektiv och konkurrenskraftig organisation för att säkra Atria Swedens framtid, säger Jarmo Lindholm, Executive Vice President på Atria Sweden.

Effektiviseringsprogrammet beräknas ge årliga besparingar på cirka 30 miljoner kronor i personalkostnader. Besparingen beräknas delvis realiseras under andra kvartalet 2024 och i sin helhet från början av 2025.

Läs vidare

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48

X:-tra sänker ordinarie pris på över 500 varor

Coops lågpriskedja X:-tra sänker priserna på en större del av sortimentet i samtliga 58 butiker.
xtra

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48