Atria Sweden varslar 35 anställda

PUBLICERAD: 16 november 2023
UPPDATERAD: 21 mars
Jarmo Lindholm, Executive Vice President, Atria Sweden. Foto: Atria

Atria Sweden planerar att spara cirka 30 miljoner kronor om året i minskade personalkostnader. Det innebär att 35 anställda varslas.

Atria Sweden, med varumärken som Sibylla, Lönneberga, Lithells och Ridderheims, planerar ett effektiviseringsprogram för att uppnå målen i affärsstrategin, förbättra sin konkurrenskraft samt anpassa företaget till förändringarna på marknaden. Orsaken uppges vara höga råvarukostnader, ökad inflation och en svag krona som har lett till förändrade konsumtionsmönster och tuffa prisförhandlingar med handeln.

– Vi har definierat förbättrad effektivitet och en lättrörlig verksamhet som vårt strategiska mål. Genom det ska vi uppnå ett bättre ekonomiskt resultat och lönsam tillväxt i Sverige de kommande åren. Det är förstås tråkigt att behöva lämna besked om uppsägningar till våra medarbetare, men vi behöver bygga en effektiv och konkurrenskraftig organisation för att säkra Atria Swedens framtid, säger Jarmo Lindholm, Executive Vice President på Atria Sweden.

Effektiviseringsprogrammet beräknas ge årliga besparingar på cirka 30 miljoner kronor i personalkostnader. Besparingen beräknas delvis realiseras under andra kvartalet 2024 och i sin helhet från början av 2025.

Läs vidare

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Livs: Svensk matproduktions framtid hotas

Livsmedelsarbetareförbundet, Livs, ser kompetensbristen inom livsmedelsindustrin som ett hot mot framtidens matproduktion.
910917c1caf50711_org

Algföretaget Xoma startar nya samarbeten

Algproducenten Xoma AB startar samarbeten med Labs Nutrition Sweden och Dutch Seaweed Group. Samtidigt noteras Xoma på börsen.
983f65487ecc62ad_org

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown