Lusseballen är tillbaka på Pressbyrån

PUBLICERAD: 13 november 2023
UPPDATERAD: 16 november
Den 13 november börjar Lusseballen att säljas i alla landets Pressbyrån-butiker. Foto: Pressbild

Nu finns Lusseballen åter att köpa i samtliga Pressbyrån-butiker i landet. Lusseballen lanserades förra året i samarbete med Prostatacancerförbundet och Mustaschkampen för att uppmärksamma kampen mot prostatacancer och vikten av testning.

 Den 13 november börjar Lusseballen att säljas i alla Pressbyrån-butiker runt om i landet. I år utvecklas initiativet genom ett erbjudande om gratis testning i butik i samarbete med Capio.

– När vi lanserade Lusseballen förra året ville vi uppmärksamma ett viktigt ämne på ett lättsamt sätt. I efterhand vågar jag nästan påstå att budskapet om att testa sig letade sig in i vartenda fikarum i landet. Därför känns det otroligt att kunna ta det ett steg längre i år och även erbjuda testning i butik, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Reitan Convenience Sverige.

Mustaschkampens kampanjledare Per-Anders Nygård beskriver förra årets lansering av Lusseballen som ”en fullkomlig succé”:

– Kampanjen ligger helt i linje med Mustaschkampens signum att kombinera humor med ett allvarligt ämne som prostatacancer. Att Pressbyrån i år kommer att sälja Lusseballen i samtliga butiker är helt fantastiskt.

Under vecka 46 kan alla män besöka Pressbyrån på Klarabergsgatan 29 i Stockholm för att testa sig gratis för prostatacancer via ett PSA-prov, det vill säga ett blodprov i armvecket. Testet genomförs av Capio och skickas till Unilabs för analys. Faktum är att en av tio män beräknas ha ett förhöjt PSA-värde som kräver vidare utredning.

– För att fler ska testa sig i tid behöver vi sänka trösklarna och öka tillgängligheten till provtagning. Ett sätt att göra det är att se till att man kan testa sig i sin vardagsmiljö. Det här initiativet känns därför inte bara viktigt för att öka kunskapen om prostatacancer utan också för att prova nya sätt att nå personer som kan ha nytta av att testa sig, säger Thomas Lindahl, medicinsk chef på Unilabs Sverige.

Varje höst arrangerar Prostatacancerförbundet den rikstäckande kampanjen Mustaschkampen för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer, som är Sveriges vanligaste cancersjukdom och beräknas drabba 10 000 män om året. Den blå mustaschen är kampanjens signum.

Senaste nytt

Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Nötkött, kyckling och hamburgare är vad svenskarna helst lägger på grillen i sommar – och allra helst ska det vara svenskt.
86cfaf17-34cf-49c1-a7da-e9f8f21d811f-w_960
Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Yara International och Improvin’ har ingått ett partnerskap för att hjälpa livsmedelsföretag att mäta och minska sina utsläpp från jordbruket.
Cover image
Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Kaffeost som produceras i Norrbotten, Västerbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen och Ångermanland får skyddad ursprungsbeteckning i EU.
Kaffeost_foto_Gide_get
Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Fazer har tidigare presenterat handgjorda kakaofria produkter med mältad råg i stället för kakao. Nu tas steget mot fullskalig fabriksproduktion.
fazer
Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Läs vidare

Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Fazer har tidigare presenterat handgjorda kakaofria produkter med mältad råg i stället för kakao. Nu tas steget mot fullskalig fabriksproduktion.
fazer
Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Potatisen tar steget in i cafévärlden

DUG Foodtech lanserar världens första osötade potatisdryck för kaffe, DUG Unsweetened Barista.
DUG Collection
Potatisen tar steget in i cafévärlden

Världens första chokladfria "chokladcheesecake"

Urban Deli lanserar chokladcheesecake utan choklad, gjord på drav från ölbryggning.
Fakecake_Banner bock 1_4
Världens första chokladfria ”chokladcheesecake”

Barillas premiumpasta Al Bronzo i ny kostym

Barillas bronsvalsade premiumpasta, Al Bronzo, kommer i en ny, större förpackning med en lätt texturerad yta.
Al Bronzo Header Final.001
Barillas premiumpasta Al Bronzo i ny kostym