Lusseballen är tillbaka på Pressbyrån

PUBLICERAD: 13 november 2023
UPPDATERAD: 16 november
Den 13 november börjar Lusseballen att säljas i alla landets Pressbyrån-butiker. Foto: Pressbild

Nu finns Lusseballen åter att köpa i samtliga Pressbyrån-butiker i landet. Lusseballen lanserades förra året i samarbete med Prostatacancerförbundet och Mustaschkampen för att uppmärksamma kampen mot prostatacancer och vikten av testning.

 Den 13 november börjar Lusseballen att säljas i alla Pressbyrån-butiker runt om i landet. I år utvecklas initiativet genom ett erbjudande om gratis testning i butik i samarbete med Capio.

– När vi lanserade Lusseballen förra året ville vi uppmärksamma ett viktigt ämne på ett lättsamt sätt. I efterhand vågar jag nästan påstå att budskapet om att testa sig letade sig in i vartenda fikarum i landet. Därför känns det otroligt att kunna ta det ett steg längre i år och även erbjuda testning i butik, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Reitan Convenience Sverige.

Mustaschkampens kampanjledare Per-Anders Nygård beskriver förra årets lansering av Lusseballen som ”en fullkomlig succé”:

– Kampanjen ligger helt i linje med Mustaschkampens signum att kombinera humor med ett allvarligt ämne som prostatacancer. Att Pressbyrån i år kommer att sälja Lusseballen i samtliga butiker är helt fantastiskt.

Under vecka 46 kan alla män besöka Pressbyrån på Klarabergsgatan 29 i Stockholm för att testa sig gratis för prostatacancer via ett PSA-prov, det vill säga ett blodprov i armvecket. Testet genomförs av Capio och skickas till Unilabs för analys. Faktum är att en av tio män beräknas ha ett förhöjt PSA-värde som kräver vidare utredning.

– För att fler ska testa sig i tid behöver vi sänka trösklarna och öka tillgängligheten till provtagning. Ett sätt att göra det är att se till att man kan testa sig i sin vardagsmiljö. Det här initiativet känns därför inte bara viktigt för att öka kunskapen om prostatacancer utan också för att prova nya sätt att nå personer som kan ha nytta av att testa sig, säger Thomas Lindahl, medicinsk chef på Unilabs Sverige.

Varje höst arrangerar Prostatacancerförbundet den rikstäckande kampanjen Mustaschkampen för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer, som är Sveriges vanligaste cancersjukdom och beräknas drabba 10 000 män om året. Den blå mustaschen är kampanjens signum.

Läs vidare

Krav-märkt chark från Smak av Svea

Protos lanserar Krav-märkt smörgåsmat och bacon från utegrisar under varumärket Smak av Svea.
Sammanställning SaS grisprodukter (1200 x 750 px) högupplöst

Zeta laddar upp med glutenfritt

Zeta lanserar ett nytt sortiment av glutenfria produkter – pinsa- och pizzabottnar, pasta och italienska brödklassiker.
ZetaGlutenfri_mynewsdesk

Lekfullt och nostalgiskt – glassnyheter från SIA Glass

Lekfullhet, nostalgi och hantverk står i fokus när SIA Glass presenterar årets glassnyheter.
Pippi-Krumelur

Färdigblandad premiumrom och cola i burk

Planteray Rum lanserar sin första färdigblandade cocktail: Planteray Rum & Cola.
Planteray_2_grund

Senaste nytt

150 förslag på regelförenklingar

Livsmedelsverket har fått in 150 förslag på regelförenklingar från livsmedelsföretag och branschorganisationer.
scan-slaktare2-text1

Krav-märkt chark från Smak av Svea

Protos lanserar Krav-märkt smörgåsmat och bacon från utegrisar under varumärket Smak av Svea.
Sammanställning SaS grisprodukter (1200 x 750 px) högupplöst

Foodoras robotleveranser har startat i Stockholm

Nu är foodoras robotleveranser i gång i Stockholm genom ett partnerskap med Starship Technologies.
foodorarobotar3

Carlsberg Sverige rekryterar till ledningsgruppen

Monika Nowak har tillträtt som Vice President On Trade på Carlsberg Sverige. Hon kommer närmast från Arla.
Carlsberg Monika feb 25 LR foto Maria Cruseman-6_PM (kopia)