Nu finns Lusseballen åter att köpa i samtliga Pressbyrån-butiker i landet. Lusseballen lanserades förra året i samarbete med Prostatacancerförbundet och Mustaschkampen för att uppmärksamma kampen mot prostatacancer och vikten av testning.
Den 13 november börjar Lusseballen att säljas i alla Pressbyrån-butiker runt om i landet. I år utvecklas initiativet genom ett erbjudande om gratis testning i butik i samarbete med Capio.
– När vi lanserade Lusseballen förra året ville vi uppmärksamma ett viktigt ämne på ett lättsamt sätt. I efterhand vågar jag nästan påstå att budskapet om att testa sig letade sig in i vartenda fikarum i landet. Därför känns det otroligt att kunna ta det ett steg längre i år och även erbjuda testning i butik, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Reitan Convenience Sverige.
Mustaschkampens kampanjledare Per-Anders Nygård beskriver förra årets lansering av Lusseballen som ”en fullkomlig succé”:
– Kampanjen ligger helt i linje med Mustaschkampens signum att kombinera humor med ett allvarligt ämne som prostatacancer. Att Pressbyrån i år kommer att sälja Lusseballen i samtliga butiker är helt fantastiskt.
Under vecka 46 kan alla män besöka Pressbyrån på Klarabergsgatan 29 i Stockholm för att testa sig gratis för prostatacancer via ett PSA-prov, det vill säga ett blodprov i armvecket. Testet genomförs av Capio och skickas till Unilabs för analys. Faktum är att en av tio män beräknas ha ett förhöjt PSA-värde som kräver vidare utredning.
– För att fler ska testa sig i tid behöver vi sänka trösklarna och öka tillgängligheten till provtagning. Ett sätt att göra det är att se till att man kan testa sig i sin vardagsmiljö. Det här initiativet känns därför inte bara viktigt för att öka kunskapen om prostatacancer utan också för att prova nya sätt att nå personer som kan ha nytta av att testa sig, säger Thomas Lindahl, medicinsk chef på Unilabs Sverige.
Varje höst arrangerar Prostatacancerförbundet den rikstäckande kampanjen Mustaschkampen för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer, som är Sveriges vanligaste cancersjukdom och beräknas drabba 10 000 män om året. Den blå mustaschen är kampanjens signum.