Lusseballen är tillbaka på Pressbyrån

PUBLICERAD: 13 november 2023
UPPDATERAD: 16 november
Den 13 november börjar Lusseballen att säljas i alla landets Pressbyrån-butiker. Foto: Pressbild

Nu finns Lusseballen åter att köpa i samtliga Pressbyrån-butiker i landet. Lusseballen lanserades förra året i samarbete med Prostatacancerförbundet och Mustaschkampen för att uppmärksamma kampen mot prostatacancer och vikten av testning.

 Den 13 november börjar Lusseballen att säljas i alla Pressbyrån-butiker runt om i landet. I år utvecklas initiativet genom ett erbjudande om gratis testning i butik i samarbete med Capio.

– När vi lanserade Lusseballen förra året ville vi uppmärksamma ett viktigt ämne på ett lättsamt sätt. I efterhand vågar jag nästan påstå att budskapet om att testa sig letade sig in i vartenda fikarum i landet. Därför känns det otroligt att kunna ta det ett steg längre i år och även erbjuda testning i butik, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Reitan Convenience Sverige.

Mustaschkampens kampanjledare Per-Anders Nygård beskriver förra årets lansering av Lusseballen som ”en fullkomlig succé”:

– Kampanjen ligger helt i linje med Mustaschkampens signum att kombinera humor med ett allvarligt ämne som prostatacancer. Att Pressbyrån i år kommer att sälja Lusseballen i samtliga butiker är helt fantastiskt.

Under vecka 46 kan alla män besöka Pressbyrån på Klarabergsgatan 29 i Stockholm för att testa sig gratis för prostatacancer via ett PSA-prov, det vill säga ett blodprov i armvecket. Testet genomförs av Capio och skickas till Unilabs för analys. Faktum är att en av tio män beräknas ha ett förhöjt PSA-värde som kräver vidare utredning.

– För att fler ska testa sig i tid behöver vi sänka trösklarna och öka tillgängligheten till provtagning. Ett sätt att göra det är att se till att man kan testa sig i sin vardagsmiljö. Det här initiativet känns därför inte bara viktigt för att öka kunskapen om prostatacancer utan också för att prova nya sätt att nå personer som kan ha nytta av att testa sig, säger Thomas Lindahl, medicinsk chef på Unilabs Sverige.

Varje höst arrangerar Prostatacancerförbundet den rikstäckande kampanjen Mustaschkampen för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer, som är Sveriges vanligaste cancersjukdom och beräknas drabba 10 000 män om året. Den blå mustaschen är kampanjens signum.

Läs vidare

Kiviks Musteri lanserar bubblande klassiker i burk

Kiviks Musteri lanserar Päron och Smultron Fruktdryck i burk med tillsatt kolsyra.
FD-Burk_Press

Lönneberga presenterar vårens grillnyheter

Lönneberga lanserar färdigkryddade Kycklingspett Barbeque och en Grillmix med minispett och kycklingben.
kyckling

Alfa Laval lanserar serviceverktyg för hållbarhet

Alfa Lavals livscykelanalyslösning hjälper livsmedelsföretag att rapportera sin miljöpåverkan i enlighet med nya EU-direktiv.
alfa lavalx

Funktionsdryck nyhet i safthyllan

Orkla Foods Sverige lanserar FUN Light Vitamin Boost med tillskott av vitaminerna B6 och Niacin (B3).
Vitamin_boost_1920x1080

Senaste nytt

Livsmedelsindustrins viktigaste frågor inför EU-valet

Livsmedelsföretagen har tagit fram ett valmanifest med branschens fem viktigaste frågor inför EU-valet den 9 juni.
Livsmedelsforetagen_EU-val_Valmanifest_Livsmedelsproduktion_2024

Lantmännen fortsätter investera i spannmålsexporten

Lantmännen har investerat cirka 100 miljoner kronor i hamnanläggningen för spannmålsexport på Djurön utanför Norrköping.
djurön

Ny databas visar vilka livsmedel som kommunerna köper

Jordbruksverket har samlat in statistik över kommunernas livsmedelsinköp i SILO-databasen.
elever_buffe_fotoMATtanken

Marine Stewardship Council har en ny Sverigechef

Den 1 april tog Carl Dahlman Olofsson över som Sverigechef för Marine Stewardship Council, MSC.
carl-dahlman