Ekomarknaden stabiliseras och prisskillnaderna minskar

PUBLICERAD: 7 november 2023
UPPDATERAD: 7 november
Foto: Pressbild

Försäljningsvärdet för ekologisk mat i svenska livsmedelsbutiker minskade med 0,5 procent under det tredje kvartalet 2023 jämfört med samma period året innan. Samtidigt har vissa kategorier sjunkit i pris.

Under årets första och andra kvartal minskade försäljningsvärdet för ekologisk mat i svenska livsmedelsbutiker med 5,9 respektive 1,8 procent, jämfört med samma perioder året innan. Den marginella minskningen på 0,5 procent under det tredje kvartalet innebär att takten i nedgången har dämpats under året. Utfallet är ett nettoresultat av högre priser och mindre sålda volymer.

– Marknaden har börjat stabiliseras, skillnaden i försäljningsutveckling mellan ekologiskt och konventionellt är därmed inte lika stor som tidigare, säger Ida Lind, expert marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.

Trots den höga inflationen ökade inte priserna på ekologisk mat under det tredje kvartalet 2023 jämfört med kvartalet närmast före. För vissa kategorier, som mejeri, kött samt frukt och grönt, har de tvärtom sjunkit. Samma mönster kan skönjas för konventionella livsmedel, men inte lika tydligt som för de ekologiska.

Under hela perioden med hög inflation (2022 och 2023) har priset på ekologiska livsmedel ökat markant mindre än för konventionella, enligt den data från Nielsen och GfK som Ekologiska Lantbrukarna baserar sin rapport på.

– Ekogårdarna baserar i högre grad sin produktion på lokala resurser och är mindre beroende av inköpta produktionsmedel och därmed också mindre importberoende. Det kan vara en av anledningarna till att ekomaten inte ökat lika mycket i pris, säger Ida Lind.

Kvartalsrapporten ”Svenskt ekoindex” följer försäljningsutvecklingen för ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln och lanserades för första gången 2018. Rapporterna är en del av projektet ”Marknadsanalyser och branschutveckling för ett växande eko-Sverige” som finansieras av Jordbruksverket inom ramen för den svenska livsmedelsstrategin.

Kvartalsrapporten kan laddas ner här

Läs vidare

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden