Svenskarna äter inte så vegetariskt som man kan tro

PUBLICERAD: 2 november 2023
UPPDATERAD: 2 november
2021 slutade Picadeli servera rött kött i sina salladsbarer som ett led i arbetet med att driva på utvecklingen mot hållbara alternativ. Foto: Pressbild

Trots det ökande intresset för växtbaserat protein äter 74 procent av svenskarna rött kött varje vecka och 28 procent äter aldrig köttsubstitut. Det visar undersökningen Vegocracy Report  på uppdrag av Picadeli.

Den årliga undersökningen Vegocracy Report, som Kantar genomför på uppdrag av Picadeli, analyserar svenskarnas matvanor. I 2023 års undersökning har stort fokus legat på hur hållbart svenskarna äter och hur mycket klimatfrågan får ta plats på tallrikarna. Analysen visar att svenskarnas matvanor inte är så vegetariska som man kan tro. Rött kött är ett stående inslag i måltiderna, medan växtbaserade proteiner lyser med sin frånvaro hos många.

Fler än 7 av 10 svenskar äter rött kött varje vecka, och av dessa är det 12 procent som lägger det på tallriken varje dag. Det är bara 8 procent som säger sig aldrig äta kött.

Ur undersökningen:

Hur ofta äter du rött kött? (till exempel nötkött eller fläskkött)
• Varje dag (12 %)
• 1-3 gånger i veckan (62 %)
• 1-2 gånger per månad (13 %)
• Någon gång per år (5 %)
• Aldrig (8 %)

Hur ofta äter du växtbaserat protein/köttsubstitut?
• Varje dag (4 %)
• 1-3 gånger i veckan (23 %)
• 1-2 gånger per månad (18 %)
• Någon gång per år (28 %)
• Aldrig (28 %)

Vegocracy är en omfattande internationell undersökning utförd av det globala analysföretaget Kantar med över 10 500 respondenter i åldrarna 18-65 år i sju länder: Belgien, Finland, Frankrike, Tyskland, Sverige, Storbritannien och USA med ett minimum på 1 000 deltagare i varje land. Varje undersökning pågick i cirka 10 minuter och genomfördes online på respektive lands språk.

Rapporten kan laddas ner här

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt