Svenskarna äter inte så vegetariskt som man kan tro

PUBLICERAD: 2 november 2023
UPPDATERAD: 2 november
2021 slutade Picadeli servera rött kött i sina salladsbarer som ett led i arbetet med att driva på utvecklingen mot hållbara alternativ. Foto: Pressbild

Trots det ökande intresset för växtbaserat protein äter 74 procent av svenskarna rött kött varje vecka och 28 procent äter aldrig köttsubstitut. Det visar undersökningen Vegocracy Report  på uppdrag av Picadeli.

Den årliga undersökningen Vegocracy Report, som Kantar genomför på uppdrag av Picadeli, analyserar svenskarnas matvanor. I 2023 års undersökning har stort fokus legat på hur hållbart svenskarna äter och hur mycket klimatfrågan får ta plats på tallrikarna. Analysen visar att svenskarnas matvanor inte är så vegetariska som man kan tro. Rött kött är ett stående inslag i måltiderna, medan växtbaserade proteiner lyser med sin frånvaro hos många.

Fler än 7 av 10 svenskar äter rött kött varje vecka, och av dessa är det 12 procent som lägger det på tallriken varje dag. Det är bara 8 procent som säger sig aldrig äta kött.

Ur undersökningen:

Hur ofta äter du rött kött? (till exempel nötkött eller fläskkött)
• Varje dag (12 %)
• 1-3 gånger i veckan (62 %)
• 1-2 gånger per månad (13 %)
• Någon gång per år (5 %)
• Aldrig (8 %)

Hur ofta äter du växtbaserat protein/köttsubstitut?
• Varje dag (4 %)
• 1-3 gånger i veckan (23 %)
• 1-2 gånger per månad (18 %)
• Någon gång per år (28 %)
• Aldrig (28 %)

Vegocracy är en omfattande internationell undersökning utförd av det globala analysföretaget Kantar med över 10 500 respondenter i åldrarna 18-65 år i sju länder: Belgien, Finland, Frankrike, Tyskland, Sverige, Storbritannien och USA med ett minimum på 1 000 deltagare i varje land. Varje undersökning pågick i cirka 10 minuter och genomfördes online på respektive lands språk.

Rapporten kan laddas ner här

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland