Svenskarna äter inte så vegetariskt som man kan tro

PUBLICERAD: 2 november 2023
UPPDATERAD: 2 november
2021 slutade Picadeli servera rött kött i sina salladsbarer som ett led i arbetet med att driva på utvecklingen mot hållbara alternativ. Foto: Pressbild

Trots det ökande intresset för växtbaserat protein äter 74 procent av svenskarna rött kött varje vecka och 28 procent äter aldrig köttsubstitut. Det visar undersökningen Vegocracy Report  på uppdrag av Picadeli.

Den årliga undersökningen Vegocracy Report, som Kantar genomför på uppdrag av Picadeli, analyserar svenskarnas matvanor. I 2023 års undersökning har stort fokus legat på hur hållbart svenskarna äter och hur mycket klimatfrågan får ta plats på tallrikarna. Analysen visar att svenskarnas matvanor inte är så vegetariska som man kan tro. Rött kött är ett stående inslag i måltiderna, medan växtbaserade proteiner lyser med sin frånvaro hos många.

Fler än 7 av 10 svenskar äter rött kött varje vecka, och av dessa är det 12 procent som lägger det på tallriken varje dag. Det är bara 8 procent som säger sig aldrig äta kött.

Ur undersökningen:

Hur ofta äter du rött kött? (till exempel nötkött eller fläskkött)
• Varje dag (12 %)
• 1-3 gånger i veckan (62 %)
• 1-2 gånger per månad (13 %)
• Någon gång per år (5 %)
• Aldrig (8 %)

Hur ofta äter du växtbaserat protein/köttsubstitut?
• Varje dag (4 %)
• 1-3 gånger i veckan (23 %)
• 1-2 gånger per månad (18 %)
• Någon gång per år (28 %)
• Aldrig (28 %)

Vegocracy är en omfattande internationell undersökning utförd av det globala analysföretaget Kantar med över 10 500 respondenter i åldrarna 18-65 år i sju länder: Belgien, Finland, Frankrike, Tyskland, Sverige, Storbritannien och USA med ett minimum på 1 000 deltagare i varje land. Varje undersökning pågick i cirka 10 minuter och genomfördes online på respektive lands språk.

Rapporten kan laddas ner här

Läs vidare

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623

Ica Sverige storsatsar på svenska tomater

Ica Sverige har inlett ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka andelen svenskodlade tomater i sina butiker året om.
ICA

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623