Livsmedelsföretagen: Vi är redo att skapa förändring på riktigt

PUBLICERAD: 23 oktober 2023
UPPDATERAD: 23 oktober
Foto: Pressbild

Livsmedelsföretagen har tillsammans med fyra andra branschorganisationer och 20 regioner lämnat in en gemensam ansökan för Bioimpact – ett strategiskt innovationsprogram med ett cirkulärt och biobaserat samhälle som slutmål.

I mer än ett års tid har de fem branschorganisationerna Livsmedelsföretagen, Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), Skogsindustrierna, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige och TEKO – Sveriges Textil- och Modeföretag tillsammans med 20 regioner drivit förberedelseprojektet ”Bioimpact – för ett cirkulärt och biobaserat samhälle”.

Nu har nästa steg tagits i och med att en officiell ansökan för ett framtida strategiskt innovationsprogram har lämnats in till de finansierande myndigheterna Vinnova, Energimyndigheten och Formas och deras gemensamma innovationssatsning Impact Innovation.

– Vi är övertygade om att Bioimpact har en enorm potential att bidra till målet om ett cirkulärt och biobaserat samhälle. Genom ett långsiktigt innovationsprogram med kraftfullt statligt stöd och där vi själva får utforma insatserna utefter våra behov, kommer livsmedelsindustrin kunna bidra till en än mer hållbar produktion av livsmedel. Livsmedelsföretagen är redo att tillsammans med övriga aktörer i ansökan skapa förändring på riktigt, säger Björn Hellman, vd i Livsmedelsföretagen.

Aktörerna som står bakom ansökan vill skapa möjligheter för att öka omställningstakten på vägen mot ett cirkulärt och biobaserat samhälle. Några av frågorna som Bioimpact kommer att fokusera på är fossilfri produktion, ökad resurseffektivitet, cirkularitet och återvinning samt en bättre förståelse för hur man ska få med konsumenterna på resan mot ett cirkulärt och biobaserat samhälle. Det framtida innovationsprogrammet ska också ta fram ny kunskap för att i dialog med andra samhällsaktörer driva viktiga frågor som till exempel biologisk mångfald och en säkrad bioekonomi.

Besked om vilka program som får finansiering inom ramen för Impact Innovation beräknas komma i slutet av februari 2024. Ett program kan som mest erhålla 150 miljoner kronor/år i tio år.

Läs mer om Bioimpact – för ett cirkulärt och biobaserat samhälle här

Läs vidare

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210